Dłuższa droga do obwodnicy. Wariant miasta będzie brany pod uwagę

2020.02.19 14:48
Do tej pory przedstawiono sześć wariantów południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa. Burmistrz tego miasta zaproponował siódmy. Choć jest blisko 3-krotnie dłuży, dziś padła obietnica: on też będzie brany pod uwagę.
Dłuższa droga do obwodnicy. Wariant miasta będzie brany pod uwagę
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
Od lewej: Mirosław Karolczuk, Artur Kosicki, Wojciech Borzuchowski

Jest siódmy wariant obwodnicy

W najbliższych latach w ciągu dróg krajowych w Podlaskiem ma powstać 5 nowych obwodnic (nie wliczając w to kolejnych kilku w ciągu dróg ekspresowych): Augustowa, Białobrzegów, Suchowoli, Sztabina i Zambrowa.

W grudniu 2019 r. firma Value Enginering, która przygotowuje dokumentację do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa przedstawiła 6 wariantów tej drogi.

- Kiedy zobaczyliśmy proponowane 6 korytarzy, nie wzbudziły one zachwytu. Te 6 wariantów oddzielały mieszkańców od pięknego jeziora Sajno, hałas byłby dla mieszkańców nie do przyjęcia - uważa burmistrz Mirosław Karolczuk. - Tiry przez Augustów i w pobliżu iść nie mogą. Mamy wariant dłuższy, ale omijający Augustów szerokim łukiem.

- Wiemy, że najtrudniejszy jest Augustów, wiemy, że pojawiło się kilka wariantów, które nie zostały zaakceptowane przez stronę społeczną - mówi marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki. - Burmistrz wypracował z radnymi, z mieszkańcami nowy i z tym wariantem pojechaliśmy do ministerstwa infrastruktury.

Dziś oficjalnie zadeklarowano, że wariant wypracowany w Augustowie po konsultacjach burmistrza z radnymi oraz mieszkańcami będzie formalnie analizowany w ramach przygotowań do budowy obwodnicy.

Dużo dłuższy, ale czy dużo droższy?

- Jest to wariant zdecydowanie dłuższy - ma 17 km, a pierwotne korytarze mają po 6,5 km, ale koszt jednostkowy kilometra jest niższy - podlicza Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak wyjaśnia Borzuchowski, w wariancie augustowian, lepsze są warunki gruntowe, bo droga przebiegałaby dalej od jezior. Ponadto nie byłby potrzebny wykup działek na aż tak dużą skalę, gdyż większość trasy poprowadzono na gruntach Skarbu Państwa, częściowo Lasów Państwowych.

Jak poinformował szef białostockiego oddziału GDDKiA, z 6 propozycji podanych przez wykonawcę dokumentacji zostanie wybrany jeden lub dwa i z nim (lub z nimi) będzie porównywany wariant burmistrza Augustowa. Włączenie do porównań nowego pomysłu na pewno wydłuży czas przygotowania całej inwestycji - co najmniej o 12 miesięcy. Trzeba się spodziewać, że ostatecznie wariant do realizacji poznamy za 2 lata.

Długa droga do obwodnicy

Według planów GDDKiA przetarg na budowę tzw. południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa w systemie zaprojektuj i zbuduj miałby być ogłoszony w 2024 r., a sama realizacja inwestycji odbyłaby się w latach 2026-2028.

Budowa obwodnicy jest częścią modernizacji drogi krajowej nr 16 (w regionie północno wschodniej Polski to trasa Ełk - Augustów - Ogrodniki). Przewidziana jest ona w standardzie drogi jednojezdniowej z utwardzonymi poboczami. Ma być jednak projektowana tak, by w przyszłości mogła stanowić dwa pasy do jazdy w jedną stronę.

Obwodnica Augustowa ma mieć nośność 11,5 t, co oznacza, że na pewno przejmie cały ruch tirów jadących z i w stronę Wilna.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
1097 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39