Ostatnia obwodnica otwarta. Via Baltica jest już przejezdna na całej długości [ZDJĘCIA]

2024.10.03 17:40
Na ten moment czekało wielu kierowców. Cała droga ekspresowa S61 - znana jako Via Baltica - jest już przejezdna. Z centrum Łomży wyprowadzono uciążliwy tranzyt.
Ostatnia obwodnica otwarta. Via Baltica jest już przejezdna na całej długości [ZDJĘCIA]
Fot: UMWP
Obwodnica Łomży jest już otwarta

Jedna jezdnia obwodnicy Łomży gotowa

Ekspresową trasą S61, czyli Via Baltica, można już płynnie przejechać na całej długości, czyli od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Otwarty został odcinek stanowiący zasadniczą część obwodnicy Łomży wraz z nowym mostem nad doliną Narwi.

- Historyczny dzień dla Łomży, wszyscy łomżyniacy od lat żyli tym oczekiwaniem. Łomża staje się miastem wolnym - wolnym od korków, ruchu ciężkich pojazdów, od powietrza przesyconego spalinami. Aż trudno mi uwierzyć, że za chwilę pojadę w stronę domu i nie utknę w korkach na ulicy Wojska Polskiego, rondzie przy placu Kościuszki czy na ulicy Zjazd, że spokojnie dojadę do Piątnicy czy Bud Czarnockich. Normalność na naszych ulicach i będzie już zjawiskiem stałym - powiedział podczas uroczystego otwarcia drogi Jacek Piorunek, członek zarządu województwa i dodał: - Dzisiejsze wydarzenie jest rozwiązaniem jednego z największych problemów komunikacyjnych w naszym województwie, naszym kraju, a tak naprawdę też w Europie, bo przecież tędy jedzie się do krajów bałtyckich i Finlandii.

Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą w obu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska (granica z Litwą) w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę. Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/2021 pokazały, że na DK61 między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.

Via Baltica S61


Przejazd z ograniczeniami prędkości i najdłuższy most w województwie

W związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie.

- To trzynasty, ostatni odcinek realizacyjny Via Baltica i ma prawie 13 kilometrów, a zatem to "trzynastka" szczęśliwa dla Łomży. Ale to jeszcze nie koniec. Otwieramy jedną jezdnię na całym odcinku i na moście, z ograniczeniem prędkości do 80 kilometrów, dla bezpieczeństwa, ale z płynnym przejazdem, bez żadnych miejscowości po drodze i bez żadnych dodatkowych utrudnień - podkreślał Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wyłączone z ruchu są węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 roku.

Niemal 1/10 długości obwodnicy to dwujezdniowy most o długości 1205 metrów. To najdłuższy obiekt tego typu w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.

Gotowa jest lewa (zachodnia) nitka mostu, po której odbywa się ruch. Prawa jest w budowie.

Via Baltica S61


Nie tylko "eska"

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie drogi ekspresowej będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku. Oprócz dwóch jezdni "eski" (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej, wybudowany zostanie też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).

S61 z dofinansowaniem Unii Europejskiej

S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 miliona złotych.

W tym roku podpisaliśmy umowę dotyczącą dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), już tylko dla odcinka pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno. Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 miliona złotych.

Via Baltica S61


Historia budowy Via Baltica (S61)

- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
- 14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
- 9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
- 13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
- 13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
- 30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

1714 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39