Wiadomo, kiedy pojedziemy nową drogą
Najdłuższy drogowy plac budowy w województwie podlaskim to 71 kilometrów powstającej właśnie drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. Budowa rozpoczyna się w pobliżu miejscowości Deniski, omija Bielsk Podlaski, a kończy się w Chlebczynie na południe od Bugu.
Aktualnie prace trwają na pięciu odcinkach realizacyjnych, a łączna wartość umów podpisanych z ich wykonawcami to prawie 2 miliardy złotych.
- Największe zaawansowanie robót (między 45 a 55%) mamy na odcinkach, których budowa ruszyła we wrześniu i październiku ubiegłego roku, czyli Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód - Boćki oraz Boćki – Malewice. W takiej też kolejności będą udostępniane kierowcom w II połowie 2025 roku - informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek Deniski – Haćki, którego budowa ruszyła w ubiegłym miesiącu, będzie gotowy w II kwartale 2026 roku, natomiast najdłuższy fragment Malewice – Chlebczyn (25 kilometrów) zostanie oddany do ruchu w II połowie 2026 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego odcinka drogi ekspresowej S19 od rzeki Narew aż po Bug, nad którym przejadą do województwa mazowieckiego nową, 600-metrową estakadą przez dolinę tej rzeki.
Via Carpatia
Wspomniane 71 kilometrów S19 w budowie to zarazem 71 kilometrów korytarza transportowego Via Carpatia, który docelowo ma łączyć Europę Północną i Południową. Na terenie Polski będzie miał on około 700 kilometrów długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa z Litwą), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją). Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, planowanych S16 lub S8, a także większość przebiegu S19 – na Podlasiu od odcinka Krynice – Białystok Zachód i dalej na południe, aż do granicy województwa.
Via Carpatia będzie przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
S19 w woj. podlaskim
S19 w województwie podlaskim będzie miała około 177 kilometrów. W tej chwili w budowie jest siedem odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ponad 91 kilometrów oraz 5 kilometrów dwujezdniowej drogi krajowej nr 19 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy.
Trzy odcinki S19 są na etapie projektowania (łączna długość prawie 46 kilometrów), a trzy fragmenty (około 40 kilometrów „eski”) czekają na rozstrzygnięcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Na północ od Białegostoku:
1. Kuźnica - Sokółka (15,8 km, w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2025 r.,
2. Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 21 czerwca 2024 r.,
3. Czarna Białostocka - Białystok Północ (12,3 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 19 lutego 2024 r.,
4. Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,5 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 14 maja 2024 r.
W rejonie Białegostoku:
5. Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2026 r.,
6. Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km), otrzymano nową decyzję środowiskową (DŚU), ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
7. Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S i 13,8 km DK65 Białystok Południe - Grabówka), otrzymano nową DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
8. Białystok Południe - Deniski (15 km), otrzymano nową DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
ewa.reducha@bialystokonline.pl