Co można zrobić za pomocą PUE ZUS?
Obecna sytuacja związana z zagrożeniem koronawirusem wymusza pewne działania, w tym zwiększoną obsługę online oraz elektroniczny obieg dokumentów. Wiele urzędów, w tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ogranicza dostęp do bezpośredniego kontaktu w swoich placówkach.
Udostępnia on Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), dzięki któremu można załatwić większość spraw przez internet, m.in.:
- przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
- przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
- składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
- zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS.
Osoby ubezpieczone (np. pracownicy) mogą sprawdzić tu swoje dane zapisane na koncie w ZUS, mają też dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Natomiast płatnicy składek (np. przedsiębiorcy) mogą skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłaszają pracownika do ubezpieczeń, wypełniają i przekazują dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS. Mogą też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE, pobrać wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ZUS-RWN czy przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).
Świadczeniobiorcy mają dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS.
PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika
Teraz konto można założyć bez wychodzenia z domu
Z PUE najczęściej korzystają jednak przedsiębiorcy, którzy tą drogą składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Warto mieć świadomość, że obowiązek posiadania profilu na Platformie mają wszyscy przedsiębiorcy zatrudniający powyżej pięciu osób.
Konto można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej.
- Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest bardzo proste i trwa tylko chwilę. Można je założyć samemu, nie wychodząc z domu. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login – informuje Katarzyna Krupicka, rzecznik regionalny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych województwa podlaskiego.
Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego).
Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić:
- przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku,
- bezpośrednio ze strony swojego banku.
- Mając już założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, tak jak ponad 3,6 mln osób, będziemy mogli kontaktować się z ZUS elektronicznie. Dzięki profilowi na PUE można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Na PUE ZUS można także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń. Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania, wówczas możemy przez internet złożyć wniosek o zmianę danych – wyjaśnia Katarzyna Krupicka.
ewa.r@bialystokonline.pl