
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przestrzega przed nową metodą oszustów, którzy podszywają się pod instytucję, wysyłając fałszywe wiadomości e-mail. ZUS zaznacza, że nigdy nie prosi swoich klientów o podanie danych wrażliwych, ani nie wysyła informacji o błędnym logowaniu do Platformy Usług Elektronicznych (PUE/eZUS), zachęcając do otwierania linków lub załączników.
Oszuści wysyłają meila z nazwą "zus-pl", co może wprowadzić klientów w błąd. W szczegółach wiadomości widnieje jednak adres "kontakt@dentalstudio.krakow.pl". W treści natomiast znajduje się prośba, dotycząca aktualizacji danych z powodu rzekomego problemu z przetworzeniem płatności. Klikając w link, użytkownik trafia na stronę logowania eZUS o adresie "prowebdigital.com.ng", a po zalogowaniu pojawia się formularz, w którym należy podać dane karty kredytowej.
– Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na Platformie Usług Elektronicznych i sami wybrali tę formę kontaktu. Mail w tym przypadku zawsze zawiera imię i nazwisko konkretnego pracownika Zakładu – wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim.
ZUS apeluje, by nie odpowiadać na podejrzane maile ani nie otwierać załączników. Takie wiadomości mają na celu najczęściej zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do wrażliwych danych. W przypadku wątpliwości co do nadawcy wiadomości, klienci powinni skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwonić na Centrum Obsługi Telefonicznej pod numer 22 560 16 00 lub wysłać e-mail na adres cot@zus.pl.
24@bialystokonline.pl