W największej inwestycji drogowej Białegostoku zaplotą się ekspresowa S8, Trasa Generalska, czyli ul. gen. Kleeberga, al. Jana Pawła II i droga do Kolonii Porosły. W sumie węzeł obejmuje blisko 3 km dróg dwujezdniowych, około 5,5 km dróg dojazdowych, a także drogi rowerowe, chodniki, zieleńce i oświetlenie. Najistotniejsza część inwestycji to dwie estakady: w ciągu "ósemki" w Porosłach oraz w ciągu al. Jana Pawła II na skrzyżowaniu z ul. Elewatorską. Ponadto powstaną trzy wiadukty: na skrzyżowaniu "ósemki" i al. Jana Pawła II, w al. Jana Pawła II nad linią kolejową Białystok – Bartoszyce oraz druga jezdnia w ciągu ul. gen. Kleeberga.
- Prace są prowadzone na wiaduktach i murach oporowych, a także w zakresie branży drogowej, energetycznej i sanitarnej - informuje Anna Kowalska zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Dwa tygodnie temu nastąpiła zmiana organizacji ruchu, która udostępniła dodatkowe fronty robót. W miejscowości Łyski, na wysokości salonu oświetleniowego Kaja ruch pojazdów z jezdni północnej został skierowany na jezdnię południową. W Porosłach, na wysokości dealera maszyn budowlanych Caterpillar, ruch został skierowany na drogę serwisową i dalej na nowo wybudowaną jezdnię główną, w kierunku ul. gen. Kleeberga. W rejonie stacji paliw Orlen możliwy jest zjazd w kierunku ul. Elewatorskiej. Ruch pojazdów z Białegostoku w kierunku Warszawy odbywa się analogicznie.
Według pierwszego harmonogramu, wykonawca miał zakończyć roboty już we wrześniu. Tak się jednak nie stanie.
- Termin realizacji inwestycji ulega zmianie z uwagi m.in. na uwzględnienie postulatów mieszkańców - mówi Anna Kowalska.
Powstaną dodatkowe łącznice: po północnej stronie drogi krajowej 8 na drodze powiatowej DP1551B, a także drogi wojewódzkiej z drogą serwisową po południowej stronie "ósemki". Takich rozwiązań domagali się przede wszystkim właściciele okolicznych firm, którzy narzekali na trudny dojazd do swoich przedsiębiorstw.
- Ponadto w trakcie realizacji wprowadzono szereg korekt, które zoptymalizowały przyjęte rozwiązania projektowe oraz zmian uwzględniających wnioski i żądania mieszkańców zarówno Białegostoku, jak i Choroszczy - tłumaczy Anna Kowalska.
O co dokładnie chodzi? Zmieniono projekt odwodnienia w rejonie drogi powiatowej nr 1551B tak by omijało działki prywatne, a także zmieniono przebieg wysokościowy drogi krajowej nr 8 i drogi wojewódzkiej oraz w obiektach inżynierskich, co pozwoliło na budowę dodatkowej łącznicy. Zmodyfikowano też niektóre zjazdy indywidualne i publiczne a także powstały dodatkowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe.
Na wszystkie te zmiany miasto otrzymało zgodę od Ministerstwa Rozwoju.
- Wykonawca robót złożył wymagane dokumenty związane ze zmianą terminu realizacji inwestycji. Aktualnie trwa ich weryfikacja i przygotowywanie aneksu z terminem zakończenia robót do 7 grudnia 2020 r. Następnie rozpocznie się procedura związana z uzyskiwaniem decyzji pozwolenia na użytkowanie całej inwestycji - przedstawia aktualny harmonogram Anna Kowalska.
Koszt budowy dodatkowej łącznicy został określony na 7,8 mln zł brutto.
Tymczasem budowa samego węzła pochłonie 240 mln zł. Robotami zajmuje się konsorcjum firm Porr, Unibep oraz Value Engineering.
ewelina.s@bialystokonline.pl