Dzięki temu dzieci z tych placówek mają możliwość wypicia codziennie szklanki smacznego mlecznego napoju po niskiej cenie. Wszyscy chętni, którzy chcieliby skorzystać z programu nadal mogą to zrobić.
Program działa w szkołach od początku roku szkolnego. Jego założenia są bardzo proste. Dzieciom do szkoły lub przedszkoli dostarczane jest mleko lub jego przetwory. Część kosztów pokrywa Agencja Rynku Rolnego, za resztę płacą rodzice. Formalności dla placówek oświatowych biorących udział w programie są bardzo proste.
- Szkoła lub przedszkole nie musi składać żadnych wniosków i rozliczeń - podkreśla Zbigniew Zalewski, dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w Białymstoku. Trzeba jedynie podpisać umowę z dostawcą wyrobów mlecznych, zebrać pieniądze od dzieci, opłacić fakturę i rozdać mleko dzieciom.
Celem programu jest promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych wśród dzieci uczęszczających do placówek oświatowych, poprzez stosowanie dopłat. Z programu mogą korzystać zarówno szkoły publiczne, jak i niepubliczne (oprócz szkół wyższych), przedszkola, żłobki oraz inne placówki prowadzące działalność edukacyjną.
O dopłaty w ramach programu mogą ubiegać się:
- placówki oświatowe,
- władze działające w imieniu placówek oświatowych (np. burmistrz, wójt, starosta),
- organizacje działające w imieniu placówek oświatowych (np. fundacje),
- dostawcy mleka i jego przetworów.
Jednym z wnioskodawców programu "Szklanka mleka" na Podlasiu jest Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA z Wysokiego Mazowieckiego, która dostarcza mleko do kilkudziesięciu placówek oświatowych na terenie całego kraju. Z terenu Podlasia zgłosiło się jedynie 7 placówek oświatowych, z którymi podpisano umowy i rozpoczęto dostawy mleka.
- Wszystkie szkoły, które jeszcze nie biorą udziału w programie, nadal mogą do niego przystąpić - mówi Dariusz Sapiński, prezes SM MLEKOVITA. Jesteśmy w stanie zaopatrzyć wszystkich chętnych, którzy chcą otrzymywać nasze zdrowe i mleczka smakowe.
Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA oferuje szkołom i przedszkolom mleczka smakowe UHT o pojemności 200 ml w kartoniku ze słomką: czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. To bardzo wygodne, bo produkt w tej postaci nie wymaga rozlewania do kubków ani przechowywania w lodówce oraz zachowuje sześciomiesięczny termin przydatności do spożycia. Za mleczko smakowe dla dziecka z MLEKOVITY rodzice płacą 53 groszy za kartonik.
- Cena mleczka plus dopłata, jaką uzyskamy po okresie rozliczeniowym to zaledwie koszty produkcji tego wyrobu, ale dla nas to sprawa prospołeczna - podkreśla prezes Dariusz Sapiński. W ten sposób chcemy mieć wpływ na kształtowanie świadomości dobrych nawyków żywieniowych i zdrowia młodych Polaków.
Jak dotąd, do udziału w programie "Szklanka mleka" zgłosiło się około 210 podlaskich szkół i przedszkoli. To zaledwie kilkanaście procent placówek oświatowych, które mogłyby korzystać z dotowanych napojów mlecznych.
Programy mleczne realizowane w szkołach na świecie mają 50-letnią tradycję. W Finlandii, gdzie spożycie mleka na jednego mieszkańca wynosi 150 litrów rocznie, z programu korzystają wszyscy uczniowie. W Szwecji dotowane mleko przysługuje uczniom w wieku 7-15 lat.
Agencja Rynku Rolnego podkreśla, że dofinansuje każdą ilość mleka i zachęca placówki oświatowe do udziału w programie. Te, które tego dotąd nie zrobiły, mogą zgłaszać się w trakcie trwania roku szkolnego.
- Chętni mogą zgłaszać się do nas w dowolnym momencie - mówi dyrektor Zbigniew Zalewski. Będą otrzymywać mleko od pierwszego dnia następnego miesiąca. Zgłoszenia będziemy przyjmować do końca kwietnia przyszłego roku.
Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA z Wysokiego Mazowieckiego jest krajowym liderem w produkcji mleczarskiej. Holding MLEKOVITA tworzy obecnie 11 zakładów, zajmujących się przetwórstwem i dystrybucją wyrobów mleczarskich: macierzysty w Wysokiem Mazowieckiem, a także w Bielsku Podlaskim, Morągu, Pieniężnie, Chrzanowie, Kluczborku, Zakopanem, Zakliczynie, Kowalewie Pomorskim i Zgorzelcu, Strzelinie.
Z roku na rok firma osiąga coraz lepsze wyniki. W roku 2003 przerób mleka wyniósł 530 mln litrów, co dało Mlekovicie pierwsze miejsce w kraju. Przychody MLEKOVITY w 2003 roku wyniosły 811 mln zł.
MLEKOVITA dbając o środowisko naturalne i najwyższą jakość wyrobów produkuje zgodnie z wymogami ISO 9001 i ISO 14001 oraz systemem HACCP. Ponad 1/3 produkcji trafia na eksport, m.in. do UE, USA czy Japonii.
MLEKOVITA produkuje obecnie ponad 200 wyrobów, w tym m.in. mleko UHT w różnych opakowaniach, kilkunaście gatunków serów żółtych, serów topionych i homogenizowanych, twarożków, miksów maślanych, masła, margaryny, śmietany, jogurtów, kefirów i maślanek. MLEKOVITA jest także jedynym w Polsce producentem bezwodnego tłuszczu mlecznego oraz serów typu Feta w kartoniku, jak również jedynym na Podlasiu producentem lodów na skalę przemysłową. Marka "MLEKOVITA" jest najdroższą marką na Podlasiu.