Znów na torach
Wąskotorowe kolejki leśne to z całą pewnością atrakcja, której nie sposób ominąć podczas zwiedzania Podlasia.
Przejazdy kolejką wąskotorową organizują leśnicy z Nadleśnictwa Hajnówka. Kolejka wozi turystów jedenastokilometrowym odcinkiem przez Puszczę Białowieską z miejscowości Hajnówka do uroczyska Topiło. Na końcu trasy turyści mogą zorganizować sobie piknik w urokliwym miejscu nad stawem, a podczas przejazdu robić zdjęcia i podziwiać uroki Puszczy. Cała wyprawa zajmuje około 3 godz.
Przed wyjazdem z Hajnówki turyści mogą zostawić samochody na przestronnym parkingu, a mając czas do wyjazdu zapoznać się z interesującym skansenem obok dworca kolejki. Warto też wiedzieć, że staw w Topile powstał specjalnie w celu zatapiania drewna (stąd nazwa uroczyska) zabezpieczając je w ten sposób przed owadami i wysychaniem. Obecnie jest to miejsce wypoczynku i wędkowania.
W związku z epidemią COVID-19 w wagonikach może przebywać po 14 osób. Ponadto podczas zwiedzania i uczestniczenia w przejeździe turyści zobowiązani są do:
- zachowania zasady dystansu społecznego, a w wagonikach kolejki oraz miejscach i pomieszczeniach gdzie nie jest to możliwe – stosowania własnego zakrycia twarzy (usta, nos),
- do dezynfekcji rąk lub rękawiczek płynem umieszczonym w oznaczonych miejscach,
- nie dotykania ekspozycji muzealnych,
- stosowania się do poleceń pracowników,
- korzystania z tych samych miejsc podczas podróży w obie strony,
- niestosowanie powyższych zaleceń na terenie stacji i w wagonikach będzie skutkowało koniecznością opuszczenia kolejki lub terenu Nadleśnictwa Hajnówka.
Bilety na przejazd kolejką można nabyć w kasie na Dworcu Kolejek Leśnych.
Ceny biletów brutto:
- normalny – 40 zł.
- ulgowy – 30 zł (młodzież od 15 do 19 roku życia, osoby niepełnosprawne, seniorzy powyżej 65 r.ż., pracownicy PGL LP),
- ulgowy – 20 zł. (dzieci od 3 do 14 roku życia, przewóz psa),
- przewóz roweru, – 10 zł,
- bezpłatnie – dzieci do 3 roku życia.
Szczegółowe informacje o kursowaniu kolejki wąskotorowej w Puszczy Białowieskiej, można znaleźć na stronie Nadleśnictwa Hajnówka.
Historia Kolejki w Puszczy Białowieskiej
Jak podaje Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Białymstoku, w latach 1915-1918 Puszcza Białowieska pozostawała pod wojskowym zarządem niemieckim. W celu przerobu pozyskanego drewna wybudowano tartaki, fabrykę wełny drzewnej, stolarnię, fabrykę suchej destylacji drewna. Do wywozu drewna z lasu nie wystarczały już konie, w 1916 roku przystąpiono więc do budowy kolejki leśnej. Do pracy zostali zaangażowani jeńcy rosyjscy, francuscy oraz miejscowa ludność. Poza torami stałymi układano dosyć gęstą siec torów przenośnych, które w miarę potrzeb przekładano w miejsca intensywnego pozyskania drewna.
W latach 1924-1929 kolejki leśne pozostawały pod zarządem angielskiej firmy „The Century European Timber Corporation", która miała prawo do eksploatacji Puszczy. Intensywny wyrąb drewna przez tę firmę spowodował wzrost przewozów drewna kolejką.
Rola kolejek leśnych w transporcie drewna zmalała w latach 70-tych, wraz z rozwojem transportu samochodowego. Likwidowano kolejne odcinki torów by w efekcie zostało ich 123 km. Transportu drewna kolejką zaprzestano w 1991 r. - od tego roku kolejka leśna pełni rolę wyłącznie turystyczną, na trasie Hajnówka-Topiło (11 km). W roku 2001 utworzono dodatkową trasę: Hajnówka-Dolina Rzeki Leśnej (6 km).
24@bialystokonline.pl