Ogromny węzeł pod Białymstokiem
GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku około 5,38 km oraz drogi ekspresowej S8 na odcinku około 2,1 km wraz z węzłem Białystok Zachód. Choć to niedługi odcinek, ale bardzo ważny, bo powstający w jego ramach węzeł będzie w przyszłości krzyżować istniejącą S8 z powstającą drogą ekspresową S19, czyli obsłuży i relacje Warszawa - Białystok - Ełk, i Ełk - Białystok - Lublin.
Droga ekspresowa S8 będzie przebiegać pod S19. Planowane są dwie jezdnie po dwa pasy, a całość ma być przystosowana do najcięższego ruchu. Konstrukcję nawierzchni na węźle wybierze wykonawca. W ramach zadania wybudowanych będzie 10 obiektów inżynierskich, w tym 2 przejścia nad rzekami Supraśl i Białą oraz jeden wiadukt kolejowy.
Według podanego przez białostocki oddział GDDKiA harmonogramu, termin składania ofert w przetargu upłynie 14 kwietnia. W II półroczu 2020 r. planowane jest zawarcie umowy, a po około roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do wojewody podlaskiego. Prace drogowe mają być prowadzone w latach 2022-2024.
W tym roku jeszcze 11 przetargów
GDDKiA w ciągu najbliższych kilku miesięcy ma zamiar ogłosić kolejne postępowania przetargowe w systemie "projektuj i buduj". Prawie 50 km drogi ekspresowej S19 obejmie odcinki: Krynice - Dobrzyniewo, Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe (z ponad 13-kilometrowym odcinkiem DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka) oraz Białystok Południe - Ploski.
Natomiast w drugim półroczu 2020 r. planowane jest ogłoszenie postępowań dla południowych odcinków S19 o łącznej długości 68 km. Chodzi tu o fragmenty: Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (dodatkowo z 6-kilometrowym odcinkiem DK66 w Bielsku Podlaskim), Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, Boćki - Osmola, Osmola - Leszczka oraz Leszczka - Chlebczyn (w województwie mazowieckim).
Do końca roku powinien zostać również ogłoszony przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica - Sokółka Północ (na północny-wschód od Białegostoku).
Sokółka - Dobrzyniewo po starym śladzie
Nieco później trafią do realizacji cztery podlaskie odcinki "dziewiętnastki". Są to: Dobrzyniewo - Białystok Zachód (d. Choroszcz), Krynice - Dobrzyniewo, Białystok Zachód - Ploski, Ploski - Chlebczyn (rzeka Bug), które w tej chwili mają decyzje środowiskowe. Nie wiadomo jak ostatecznie zakończy się sprawa z fragmentem Białystok Zachód - Ploski, gdyż do wydanej w sierpniu ubiegłego roku decyzji wpłynęło odwołanie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Na odcinek Kuźnica - Sokółka wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony w czerwcu 2019 r. i obecnie jest rozpatrywany.
Najmniej zaawansowany jest odcinek, wokół którego trwała największa burza. Brakujący fragment pobiegnie od Sokółki przez Czarną Białostocką, Wasilków, Sochonie do Dobrzyniewa. Obecnie przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu idącego po istniejącym śladzie "dziewiętnastki", a nie jak wcześniej planowano - przez Knyszyn i Korycin.
W Polsce Via Carpatia będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy. Droga ekspresowa S19 zaplanowana została od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie sąsiedztwo Białegostoku i dalej na południe przez Lublin aż do granicy ze Słowacja w Barwinku.
Fot. na stronie głównej: Budowa S19 na Podkarpaciu. Źródło: GDDKiA
ewelina.s@bialystokonline.pl