Za nieco ponad 22 mln zł województwo podlaskie zmodernizuje w tym roku 3 składy pociągów (cztery używane zostały zakupione w 2010 r. z przeznaczeniem do remontu). Jeden z nich już oddano do użytku, w przyszłym tygodniu, po dokonaniu formalności związanych z ubezpieczeniem, z Białegostoku wyjedzie drugi.
- Koszt modernizacji tych dwóch pociągów to koszt jednego nowego - mówi Walenty Korycki, wicemarszałek województwa podlaskiego. Według marszałka, jego standard nie odbiega niczym od takiego, kupionego jako nowy.
Ze starodawnych, wszystkim znanych bordowych składów, typowych osobówek z plastikowymi krzesełkami, pozostawiono jedynie koła i podwozie. Wszystko pozostałe w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" wykonano od nowa. Pociągi mają nowoczesny kształt i wyposażenie.
- Jest to pojazd zabezpieczony w nowoczesne systemy hamowania, ma przestronne wnętrze, jest klimatyzowany - o składzie opowiada Elżbieta Załuska dyrektor Zakładu Przewozy Regionalne Białystok - Jest w nim miejsce i winda dla osób na wózkach inwalidzkich, miejsca dla matki z dzieckiem, przestronna łazienka z przewijakiem, pasażerowie będą mieli możliwość połączenia się z internetem - chwali się Załuska.
Cały pociąg jest również objęty systemem monitoringu co bez wątpienia wpłynie na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ale też zapobiegnie jego dewastacji.
Samorządy województw od 2010 r. na zakup i modernizację taboru kolejowego wykorzystywanego do realizacji przewozów regionalnych otrzymują z budżetu państwa dotację celową w wysokości blisko 7,3 mln zł (równo dzielona dotacja na rzecz każdego z samorządów). Środki te będą przekazywane do 2015 r. i mają pomóc w usamorządowieniu Spółki Przewozy Regionalne.
Na mocy porozumienia naszego województwa z województwem małopolskim, przy zgodzie ministra transportu, nastąpiło "użyczenie" dotacji samorządu Małopolski w roku bieżącym na rzecz Podlaskiego, w zamian za co, w przyszłym roku województwo małopolskie będzie dysponować naszą kwotą 14,6 mln zł. Właśnie ta dotacja pokryje koszty wydatków związanych z modernizowaniem trzech zespołów trakcyjnych. Koszt modernizacji jednego pojazdu to około 7 mln zł.
Trzy zmodernizowane w tym roku składy będą jeździły na trasach Białystok Ełk i Białystok Szepietowo. Czwarty przejdzie remont w przyszłym roku.
ewelina.s@bialystokonline.pl)