Prezes Rady Ministrów zatwierdził listy inwestycji samorządowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskają wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).
- Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Co w Podlaskiem?
W województwie podlaskim na liście rekomendowanej do dofinansowania w zakresie poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych znalazło się 109 inwestycji: 77 powiatowych na kwotę ponad 16,3 mln zł oraz 32 gminne o łącznej wartości ponad 10,3 mln zł. W sumie dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wyniesie ponad 20,5 mln zł. Aktualnie trwa nabór uzupełniający.
Dzięki temu m.in. Gmina Czyżew wybuduje przejście dla pieszych wraz z oświetleniem oraz nawierzchnią drogi w obszarze oddziaływania na ul. Niepodległości w Czyżewie, Gmina Jedwabne - przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Polnej i Skłodowskiej w Jedwabnem, a Powiat Białostocki wyniesione przejście dla pieszych na ul. Zabłudowskiej w Surażu.
Pół miliarda na polskie drogi
Rada Ministrów podjęła w 2020 r. decyzję, aby z RFRD możliwe było dofinansowanie zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię, o które mogą się ubiegać zarządcy dróg powiatowych i gminnych. Na dofinansowanie tych zadań przeznaczono dodatkowo blisko 525 mln zł.
Wysokość dofinansowania ze środków RFRD jest uzależniona od dochodów jednostki samorządu terytorialnego - im niższy dochód samorządu, tym wyższe dofinansowanie. Maksymalne dofinansowanie może wynieść aż do 80 proc. kosztów realizacji zadania, a kwota na dofinansowanie pojedynczego zadania nie może przekroczyć 200 tys. zł.
Dzięki rządowemu wsparciu samorządy mogą realizować inwestycje m.in. wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych np. poprzez montaż progów zwalniających czy zmianę geometrii pasa, poprawiające widoczność pieszego, czy skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl