Czasy, gdy człowiek pracował w jednym miejscu przez całe życie, albo jego większość już dawno minęły. Teraz młodzi ludzie chętniej zmieniają miejsce pracy, szukając takiego, które spełni ich oczekiwania.
Jak wynika z raportu McKinsey, wielu Polaków chce zmienić pracę w najbliższych miesiącach. Co ciekawe, jak podają badania aplikuj.pl około 40% badanych do tej pory zmieniało ją już od 4 do 9 razy. Z koli 13% ankietowanych zdecydowało się na ten krok więcej niż 10 razy! To dużo, a jak się okazuje - lepiej nie będzie, przynajmniej dla pracodawców. Eksperci są zgodni co do tego, że będziemy chętniej i śmielej zmieniać pracę.
Okazuje się jednak, że mimo chęci zmiany pracy wiele osób, nie wie, jak przygotowywać się do rozmowy kwalifikacyjnej i popełnia banalne błędy, które mogą zaważyć na przyszłej karierze zawodowej w danym miejscu. Warto mieć świadomość, że większość szefostwa bardziej skupia się na rozmowie w cztery oczy, niż na bogatym CV.
- Według najnowszej ankiety Aplikuj.pl 42% badanych przyznaje, że przygotowuje się do rozmowy rekrutacyjnej, ale nie poświęca na to zbyt wiele czasu. Z kolei ponad 37% uważa, że robi to bardzo rzetelnie. Jak to wygląda w praktyce? Nadal na rozmowach o pracę pojawiają się sytuacje i zachowania, które nie powinny mieć miejsca, a kandydaci często odpowiadają na pytania w taki sposób, że zniechęcają do siebie osoby rekrutujące – mówi Izabela Foltyn, kierownik działu sprzedaży, Aplikuj.pl.
Nie obrażamy poprzedniego pracodawcy
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat często jest pytany o powody zmiany pracy. Najgorsze co może zrobić, to skrytykować swojego obecnego szefa. Oczywiście szczerość jest wskazana, ale w tym przypadku lepiej nie wdawać się w szczegóły. Korzystniej wypadnie kandydat, który powie, że szuka nowych wyzwań, chce zwiększyć swoją wiedzę i kwalifikacje, niż ten, który przyzna, że chce zmienić pracę, bo szef go denerwuje.
- Rozmowa o poprzedniej pracy i powodach, które wpływają na chęć jej zmiany to dosyć delikatny temat, chociaż żaden z kandydatów nie powinien czuć się skrępowany, by o nich mówić. W rozmowie chodzi o pewnego rodzaju umiar – mniej znaczy więcej i w tym przypadku warto kierować się tą zasadą. Kiedy osoba ubiegająca się o pracę w bardzo negatywny sposób wypowiada się o poprzedniej firmie i w sposób emocjonalny mówi przy tym o szczegółach związanych z przedsiębiorstwem czy projektami, objętymi np. klauzulą poufności – wówczas taka postawa może być źle odebrana przez osobę rekrutującą – wyjaśnia Michał Wróbel, HR Business Partner, Intrum.
Podczas rozmowy należy odpowiadać na pytania pełnymi zdaniami, jednak bez zbędnych i długich monologów. Nie jest także wskazane recytowanie, przygotowanych wcześniej regułek - wówczas kandydat wypada nienaturalnie.
Kluczowe jest też zapoznanie się z profilem firmy, w której chcemy pracować.
- Znajomość firmy, do której aplikujemy, research działań przez nią podejmowanych, uporządkowanie sobie w głowie kwestii związanych z naszymi oczekiwaniami i potrzebami, to wszystko sprawi, że podczas rozmowy staniemy się bardziej pewni siebie i tego, co mówimy, a także nie będziemy mieć problemu z dłuższymi wypowiedziami na zadane pytania – radzi Monika Kikolska, HR Specialist, WhitePress.
Warto wyłączyć telefon
Niedopuszczalne jest, by odebrać telefon podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie najlepiej wygląda też, to gdy komórka zaczyna dzwonić podczas spotkania z potencjalnym pracodawcą. Dlatego zaleca się ją wcześniej wyłączyć.
Rozmowy rekrutacyjne trwają zazwyczaj od pół godziny do godziny. W tym czasie warto wyłączyć wszystkie urządzenia, jakie mamy ze sobą i schować je do torby lub teczki (…) Ponadto to ważne, aby podczas spotkania skupić się i poświęcić uwagę rekruterowi, a telefon na stole nie tylko nie jest dobrze odbierany, ale również może nas zwyczajnie rozpraszać. W tym dniu powinniśmy zrezygnować też ze wszystkiego, co może zdradzać nasz stres i spięcie, jak bawienie się biżuterią i stukanie nią o blat czy nerwowe żucie gumy – dodaje Monika Kikolska.
Podczas rozmowy nie wolno kłamać, jak wynika z badań IBBC Group, aż 81% pracodawców i rekruterów spotkało się z kłamstwami w CV. Wszystkie te braki później wychodzą na jaw i są nie tylko powodem do wstydu, ale i mogą rodzić różne problemy np. z wykonywaniem powierzonych obowiązków.
24@bialystokonline.pl