Ewidencja zawieranych umów
Przepisy najnowszej tarczy antykryzysowej wprowadziły obowiązek informowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o umowach o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2021 r.
Od nowego roku płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło musi zawiadomić ZUS o zawarciu umowy. ZUS będzie prowadził ewidencję wszystkich zawartych umów o dzieło.
- Liczymy, że rejestr pozwoli przede wszystkim dokładniej oszacować liczbę zawieranych w Polsce umów o dzieło – tłumaczy prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska. - Zgromadzone w rejestrze informacje będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych, także do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości. To rozwiązanie ułatwi także weryfikację istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych - dodaje.
Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło:
- zawartych z własnym pracownikiem;
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem;
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w nowym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło). Można go przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Natomiast dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz - w jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl