Trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego drogi krajowej nr S16 na odcinku Ełk – Knyszyn wraz z analizą i prognozą ruchu. Wykonuje je spółka Schuessler-Plan Inżynierzy.
W założeniu projektowana "szesnastka" będzie drogą ekspresową, przystosowaną do ruchu ciężkiego (115 kN/oś). Trasa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z pasami awaryjnymi i pasem dzielącym. Wjazd na drogę będzie możliwy tylko na węzłach. Wykonawca przygotował jej 3 warianty oraz przełożenie fragmentu istniejącej DK65 (przebiega przez tereny miasta i gminy Grajewo okalając miasto od strony zachodniej, projektuje się jako drogę jednojezdniową, ogólnodostępną, w klasie drogi głównej ruchu przyspieszonego).
Trzy warianty
W wariancie 1 planowana trasa S16 od węzła "Guty" zlokalizowana jest po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 61, kieruje się na północny wschód i mija Grajewo od południa. Poprzez węzeł "Grajewo" oraz przełożoną DK65 zapewniono bezpośredni dostęp do obrzeży Grajewa, gdzie zlokalizowane są główne zakłady przemysłowe miasta. Następnie trasa kieruje się ku miejscowościom Ruda i Ciemnoszyje. Za Ciemnoszyjami biegnie przy istniejącej linii kolejowej, przez teren objęty różnymi formami ochrony przyrody, m.in. Dolinę Biebrzy. W wariancie 1 droga ekspresowa przecina częściowo zamknięty teren Twierdzy Osowiec. Dalej omija od południowego-zachodu Mońki, przecina linię kolejową w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn i od południowego zachodu mija Knyszyn.
W wariancie 2 planowana trasa S16 do miejscowości Ciemnoszyje biegnie tak samo jak w wariancie 1. Za Ciemnoszyjami droga zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę północnej części Moniek, mijając miasto w odległości ok. 2-3 km.
Wariant 3 łączy warianty 1 i 2. Do miejscowości Ciemnoszyje droga biegnie tak samo jak w wariancie 1 i 2. Za Ciemnoszyjami zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. Przecina dolinę Biebrzy mijając Białogrądy, Osowiec i Twierdzę Osowiec po północnej stronie i kieruje się na południe, by po przekroczeniu linii kolejowej i istniejącej drogi DK65 połączyć się ponownie ze śladem projektowanego wariantu 1. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę południowo-zachodniej części Moniek. Przecina linię kolejową w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn i od południowego zachodu mija Knyszyn.
We wszystkich trzech wariantach droga kończy swój bieg na pograniczu gminy Knyszyn i Dobrzyniewo Duże na przecięciu z pierwotnie planowaną drogą S19 w węźle "Knyszyn".
Oprócz korytarza Guty - Grajewo - Osowiec - Mońki - Knyszyn, dla którego konsultowane są 3 wspomniane warianty, była propozycja drugiego korytarza ekspresówki, po śladzie dróg S16 i S19: Raczki - Augustów - Sztabin - Mońki - Knyszyn.
Boją się degradacji Biebrzy
W ramach konsultacji swoje stanowisko wystosowała m.in. Fundacja dla Biebrzy. Argumentuje ona, że trasa z Knyszyna do Ełku nie wymaga wcale ekspresówki. A ponadto dotychczasowe propozycje przecinają cenne przyrodniczo tereny.
"Wszystkie zaproponowane dotąd warianty przecinają Biebrzański Park Narodowy i będą znacząco negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000: PLB200006 Ostoja Biebrzańska, PLH200008 Dolina Biebrzy, PLB 200003 Puszcza Knyszyńska i PLH200006 Ostoja Knyszyńska" - odniosła się do propozycji Schuessler-Plan Inżynierzy Fundacja Dla Biebrzy.
Fundacja podkreśla, że wariant 1 "stworzy barierę ekologiczną pomiędzy środkowym, a południowym basenem doliny Biebrzy". W nim w jednym miejscu skupią się trzy różne szlaki komunikacyjne tworząc obszar o szerokości od 150 do ponad 300 m całkowicie uniemożliwiający migracje dzikich zwierząt. Ponadto fatalnie zorganizowano w nim organizację ruchu w rejonie Osowca Twierdzy.
Z kolei warianty 2 i 3 - co podkreśla Fundacja - "przecinają bagienną dolinę Biebrzy w miejscu zupełnie nowym, gdzie nie ma aktualnie żadnej infrastruktury transportowej, a rolnicza i turystyczna działalność człowieka jest tu zgodna z naturalnymi procesami przyrodniczymi. Realizacja drogi w tych wariantach spowoduje, że cały obszar pomiędzy S16 a DK65 i linią kolejową, wskutek oddziaływania skumulowanego, stanie się przyrodniczą pustynią. Proponowana dla tych wariantów ledwie kilometrowa estakada nad doliną Biebrzy spowoduje, że znaczna część torfowisk doliny (która ma w tym miejscu od 1,5 do 2 km) zostanie zdegradowana przez budowę nasypów oraz mogą zostać zakłócone stosunki wodne w torfowisku."
Trzeci korytarz
Fundacja dla Biebrzy odniosła się też do alternatywnego wariantu korytarza Raczki - Augustów - Sztabin - Mońki - Knyszyn. Przypomniała, że ten z kolei może negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000 w okolicy Augustowa: PLB 200002 Puszcza Augustowska i PLH200005 Ostoja Augustowska.
I zaproponowała, by łącznik pomiędzy S61 a S19, dla ruchu tranzytowego w ciągu tzw. Via Carparia zbudować w zupełnie nowym korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66.
Argumentuje, że długość tego korytarza wynosi około 84 km i jest porównywalna z długością korytarza Ełk – Białystok wynoszącą około 80 km. To o tyle istotne, bo GDDKiA zmieniła plany i zamierza budować S19 pomiędzy Białymstokiem a Sokółką po starodrożu, a nie przez Knyszyn i Korycin, a więc należy mówić już nie o S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem, ale o S16 pomiędzy Ełkiem a Białymstokiem.
Także Biebrzański Park Narodowy zachęca, by wziąć udział w konsultacjach i wyrazić swoją opinię nt. drogi ekspresowej, szczególnie jej planowanego przebiegu przez teren Parku.
Ostatnie dni na wysyłanie opinii
Jeszcze tylko do najbliższej niedzieli (8.11) instytucje, samorządy, firmy, ale też każdy z mieszkańców może nadesłać swoją opinię ws. planowanej S16. Formularz konsultacyjny znajduje się TU. Należy przesłać go mailem na adres: gbarabasz@schuessler-plan.com lub pocztą na adres projektanta: Schuessler-Plan Inżynierzy; Aleje Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa.
ewelina.s@bialystokonline.pl