Do Warszawy
W październiku 2014 r., z powodu remontu torów, całkowicie wstrzymano ruch i wprowadzono komunikację zastępczą na odcinku Tłuszcz – Łochów, a następnie Łochów – Sadowne. Teraz pociągi wracają na trasę. Będą jeździły m.in. po nowym moście nad rzeką Liwiec. Niestety na razie linia nie będzie obsługiwana, jak wcześniej zapowiadano, przez nowoczesne Darty (więcej: Polskie Pendolino będzie jeździć z Białegostoku do Warszawy. Wiosną więcej pociągów). Zaplanowano tylko 6 par pociągów na tej trasie.
Modernizacja linii Rail Baltica na odcinku z Warszawy Rembertowa do Sadownego, to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na polskich torach przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmuje unowocześnienie 15 przystanków i 4 stacji, zmodernizowanie 66 km linii kolejowej oraz budowę lub modernizację 60 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów czy tuneli.
– Podniesie się znacząco standard obsługi i estetyka, za sprawą nowych wiat, ławek, elementów małej architektury, nie zabraknie też systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Perony zostaną także dostosowywane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – mówi Jerzy Korzeniowski, dyrektor projektu, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Łączna wartość inwestycji wyniesie ponad 2 mld zł. Wraz z podwyższeniem komfortu i bezpieczeństwa, możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów osobowych i towarowych.
Zmieniony rozkład
13 grudnia wchodzi również w życie nowy rozkład jazdy pociągów w województwie podlaskim. Spółka Przewozy Regionalne realizuje je na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Oferta przewozowa na rok 2016 jest dostosowana do wielkości środków finansowych, jakie przeznaczył na kolejowe przewozy samorząd województwa.
- W nowym rozkładzie nie planujemy radykalnych zmian w stosunku do obecnej oferty Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych. Zarówno liczba pociągów, jak i terminy i godziny ich kursowania są bardzo zbliżone do rozkładu 2014/2015. W porozumieniu z organizatorem przewozów w ofercie zostały uwzględnione niektóre wnioski pasażerów - informuje Renata Gierasimiuk z podlaskich Przewozów Regionalnych.
Np. na trasie Szepietowo – Białystok po rocznej przerwie wraca pociąg odjeżdżający z Szepietowa po godz. 10.00. Będzie kursował od poniedziałku do piątku. Natomiast w soboty zamiast niego będzie kursował pociąg odjeżdżający z Szepietowa o godz. 17.19.
Z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy rozpocznie się kolejna tura prac torowych, która potrwa do 12 marca. Konsekwencją tego są inne godziny kursowania niektórych pociągów.
Nowy tabor i kasa
Istotne jest, że park taborowy Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych powiększył się o dwa zmodernizowane pojazdy. Do Białegostoku trafiły 2 pociągi elektryczne po gruntownej modernizacji - mają monitoring, klimatyzację, ułatwienia dla pasażerów niepełnosprawnych oraz turystów z rowerami, a także Wi-Fi. Pojazdy te będzie można spotkać na trasach z Białegostoku do Ełku, Szepietowa i Kuźnicy Białostockiej.
Na dworcu kolejowym w Łapach ponownie działa kasa biletowa. W okienku podróżni kupią bilety jednorazowe i miesięczne oraz uzyskają informacje o rozkładzie jazdy pociągów.
Z kolei z nowości PKP Intercity warto wspomnieć nową ofertę - Bilet Bliskomiastowy. Dzięki niemu, podróż w relacjach do 35 km będzie tańsza. Spółka podnosi też komfort podróży w 1. klasie pociągów Express InterCity Premium. Od 13 grudnia podróżni, poza napojami i słodką przekąską, otrzymają posiłek z dedykowanego im menu, dostęp do prasy codziennej czy chusteczkę odświeżającą. Do dyspozycji będzie także dodatkowy personel pokładowy.
ewelina.s@bialystokonline.pl