Obwodnica Kolna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 647 powstanie od południowej strony miasta. Jej początek zaplanowano w okolicy skrzyżowania z drogą w kierunku miejscowości Pastorczyk, natomiast koniec przy skrzyżowaniu z drogą w kierunku Świdry. Łącznie ma mieć około 5,5 km długości.
Budowa tras, które wyprowadzą z centrum Kolna ruch, będzie miała dwa etapy: linia "wschód-zachód" na drodze wojewódzkiej 647 i drugi etap - "północ-południe", czyli droga krajowa 63. Obwodnica, zależnie od wybranego wariantu, będzie miała długość od 5 do 9 km. We wrześniu rozpoczną się społeczne konsultacje z mieszkańcami dotyczące przebiegu obwodnicy.
Dane wyjściowe do projektowania zakładają budowę obwodnicy klasy technicznej głównej/głównej ruchu przyspieszonego, o kategorii ruchu KR5. Przekrój poprzeczny drogi zostanie określony przy uwzględnieniu miarodajnego natężenia ruchu i klasy drogi.
Ponadto założono: budowę skrzyżowań; obiektów inżynierskich; budowę lub przebudowę zatok autobusowych;
budowę chodników jedno- lub dwustronnych w terenie zabudowanym; budowę odcinków ścieżek rowerowych lub ścieżek pieszo-rowerowych w rejonie skrzyżowań i budowę przejść dla pieszych wraz z azylami (z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych). Oczywiście powstanie odwodnienie drogi, oświetlenie, kanał teletechniczny. W ramach inwestycji od razu zaplanowano zagospodarowanie zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego i zagospodarowanie terenów przyległych w ramach przebudowy drogi.
Projekt obwodnicy Kolna wykona wybrana w przetargu firma VALUE ENGINEERING Sp. z o.o. Województwo zapłaci jej za to ponad 1,96 mln zł brutto. Wykonawca na przygotowanie projektu będzie miał rok. Po tym należy spodziewać się przetargu na same prace drogowe. Licząc bardzo optymistycznie obwodnica Kolna mogłaby powstać w 2025 r.
Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 54,5 mln zł. Reszta zostanie pokryta z budżetu województwa. Cała obwodnica ma kosztować 95 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl