We wschodnich województwach kraju jest już kilka dużych klastrów, m.in. budowlany, turystyczny, bieliźniany, spożywczy, obróbki metali i wybijający się w tym gronie Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. To właśnie ta organizacja zaktywizowała środowiska biznesowe Polski Wschodniej.
- Przeprowadziliśmy badania ankietowe, które pokazują, że największym problemem większości firm budowlanych w Polsce Wschodniej jest fakt, że są ona za małe, by w pojedynkę skutecznie rywalizować o intratne zlecenia – mówi Tomasz Kozłowski, koordynator Wschodniego Klastra Budowlanego, Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej oraz Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu. – Cieszę się, że tyle renomowanych firm przyłączyło się do naszej inicjatywy, dostrzegając wielorakie korzyści, które płyną ze współpracy, wymiany wiedzy i doświadczeń. Wystarczy wymienić tutaj redukcję kosztów, efektywniejszą promocję, wzrost innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw czy łatwiejszy dostęp do finansowania zewnętrznego.
Duża liczba współpracujących podmiotów pozwala zdobywać nowe rynki, poszerzać ofertę, kumulować potencjał.
- Funkcjonowanie Wschodniego Klastra Budowlanego opiera się na pełnej współpracy między członkami oraz na budowaniu wzajemnych relacji z jednostkami administracji państwowej i środowiskiem naukowo-badawczym. Co ważne – w ramach Klastra posiadamy bezpłatny dostęp do usług doradczych, informacyjnych i szkoleniowych. Działania takie pomagają nam w obniżeniu kosztów działalności bieżącej oraz ułatwiają wdrażanie najnowszych osiągnięć technologicznych. Klaster pomaga zwiększyć jakość, zakres i komplementarność prowadzonej przez nas działalności - wymienia Ireneusz Kozłowski, właściciel firmy Ireneusz Kozłowski S. A.
Działania Klastra nastawione są również na organizację konferencji, seminariów, misji gospodarczych, wystaw i targów, a także prowadzenie badań naukowych oraz przygotowywanie wniosków o dofinansowanie projektów rozwojowych, badawczych, promocyjnych oraz szkoleniowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, środków publicznych oraz ze źródeł zewnętrznych. Oprócz tego zostanie stworzona specjalna platforma służąca wymianie informacji, wspomagająca promocję regionu, przedsiębiorców oraz oferowanych przez nich usług. Członkowie Klastra mogą liczyć na możliwość nawiązywania i rozwijania kontaktów z innymi Klastrami, instytucjami oraz organizacjami spoza ich działalności, by zapewnić swoim członkom oraz ich pracownikom dostęp do najnowszych osiągnięć wiedzy i technologii.
Klaster Marek Turystycznych Polski Wschodniej to organizacja zrzeszająca podmioty działające w szeroko rozumianym sektorze turystycznym. Misją jest wspieranie instytucji i przedsiębiorców działających w obszarze usług turystycznych i rekreacyjno-sportowych. Głównym celem jego działalności jest indywidualny rozwój wszystkich organizacji tworzących Klaster, jak również promocja całego makroregionu Polski Wschodniej, jako miejsc o bogatych walorach turystycznych. W ramach wspólnych projektów realizowane są też m.in. kampanie promocyjne, branżowe konferencje i zagraniczne misje oraz badania, które umożliwią zidentyfikowanie nisz rynkowych i stworzenie specjalistycznych produktów turystycznych.
- Inicjatywa klastrowa branży turystycznej winna przynieść efekty wymierne dla regionu, ale przede wszystkim dla przedsiębiorców uczestniczących w projekcie – mówi Izabela Piasecka z Hostelu Augustów. – Nośność oraz zakres działań reklamowych pojedynczego przedsiębiorcy jest niczym w porównaniu z możliwościami, które będzie posiadał Klaster łączący wiele podmiotów branży turystycznej. Podobnie w przypadku pozyskiwania funduszy zewnętrznych sięgnięcie po duże pieniądze będzie łatwiejsze, gdy na wkład własny złoży się kilka zainteresowanych podmiotów – dodaje.
Budowa klastrów pozwala zidentyfikować mocne strony regionu, a także ułatwia pozyskać fundusze na ich rozwój. Pobudza lokalną aktywność i przedsiębiorczość. Klastry to po prostu sposób na wyzwolenie potencjału.
anna.d@bialystokonline.pl