Badania pokazują, że firm zainteresowanych innowacjami ubywa. W latach 2006-2008 wprowadziło je 21,3 proc. przedsiębiorstw, natomiast w latach 2004-2006 było ich 23,2 proc.
Według ekspertów obecne osłabienie gospodarcze nie pomoże zwiększyć skłonności do innowacji, chociaż sami przedsiębiorcy - ponad 80 proc. spośród firm innowacyjnych widzą ich pozytywny wpływ na kondycję swoich firm.
- Pamiętajmy, że inwestycje w innowacje realizowane były w okresie, w którym, zarówno polska, jak i światowa gospodarka były w doskonałej formie i nic nawet nie zapowiadało nadchodzącego kryzysu - mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej.
Dzięki inwestycjom w innowacje polskie firmy zwiększyły swoją pozycję konkurencyjną (61 proc.) i poprawiły jakość produktów i usług (41 proc.). Innowacyjne firmy odnotowują również znacznie lepsze wyniki sprzedażowe. W pierwszej połowie 2009 r. przeciętnie 17 proc. wszystkich firm odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży (rok do roku), natomiast wśród firm innowacyjnych przedsiębiorstw tych było aż 48 proc.
Sondaż był jednym z elementów Badania nad Innowacyjnością Polskiej Gospodarki - Kamerton Innowacyjności, projektu, który prowadzą wspólnie BRE Bank i PKPP Lewiatan przy wsparciu firmy Dun&Bradstreet. Jego celem jest porównywanie innowacyjności krajowych firm oraz promocja wyróżniających się w tym obszarze przedsiębiorstw. Kolejna edycja badania ruszy wiosną 2010 r.