85% respondentów deklaruje, że podczas mistrzostw będzie pracować tak jak zwykle, a 11% wydajniej, by mieć więcej czasu na oglądanie meczów. Tylko 4% badanych twierdziło, że mistrzostwa będą miały niekorzystny wpływ na wykonywaną przez nich pracę, gdyż planują odłożyć niektóre sprawy albo nawet zaniedbać obowiązki - wynika z badania "Cup-o-nomics" zrealizowanego na zlecenie ING. W przypadku 88% respondentów mistrzostwa nie wpłyną na to ile będą pracować. Z tego powodu tylko 5% osób chce wziąć urlop, a zaledwie 6% planuje wcześniej wychodzić z pracy. Ze względu na mecze swój czas pracy skróci 16% mężczyzn i tylko 7% kobiet. Jeden na stu respondentów weźmie urlop, żeby uciec przed zamieszaniem związanym z rozgrywkami.
Polacy na strój i gadżety niezbędne do kibicowania naszej reprezentacji są w stanie wydać przeciętnie 19 euro. Wynika z tego, że przy średniej europejskiej na poziomie 14 euro jesteśmy dość rozrzutni, ale brakuje nam do hojności Rosjan (30 euro) i Irlandczyków (28 euro). Wśród najmniej wydających kibiców są Szwedzi, Duńczycy i Holendrzy (4 euro).
Respondenci zostali również zapytani czy byliby w stanie oddać 1% swoich rocznych dochodów w zamian za mistrzowski tytuł dla swojej reprezentacji. Okazuje się, że aż 49% Polaków byłoby skłonne do takiego poświęcenia. W tej kategorii jesteśmy bezwzględnymi liderami w Europie, a w ścisłej czołówce plasują się jeszcze Ukraińcy (42%) i Rosjanie (33%). Dół rankingu zamykają natomiast Niemcy, Francuzi i Holendrzy (2%). Jednocześnie ponad 60% respondentów nie przepracowałoby za darmo nawet jednego dnia, aby zobaczyć mecz na żywo. Jednodniowy zarobek w zamian za mecz naszej reprezentacji byłoby skłonne poświęcić 18% respondentów, a w zamian za finał tylko 12%.
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej mają inne znaczenie dla mężczyzn i kobiet. Brak zainteresowania rozgrywkami deklaruje tylko 15% mężczyzn i aż 29% kobiet. Dla pierwszych to okazja do futbolowej uczty - 40% mężczyzn zamierza obejrzeć prawie wszystkie mecze, ale to samo deklaruje tylko 17% kobiet.
Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Nipo na 1002 Polakach oraz co najmniej 1000 mieszkańcach każdego z krajów, biorącego udział w Euro 2012. Respondenci stanowili reprezentatywną grupę społeczeństwa pod względem wieku, płci i dochodów.
ewelina.s@bialystokonline.pl)