Jak wynika z najnowszych badań Ericsson ConsumerLab, w ciągu ostatnich ośmiu lat czas, który spędzamy surfując w Internecie wydłużył się czterokrotnie. Z kolei TNS Digital Life podaje, że użytkownicy Internetu w Polsce statystycznie spędzają w sieci ponad 18 godzin w tygodniu. To tak jakbyśmy pracowali podłączeni do sieci niemal na pół etatu. Firma Librus, ekspert w dziedzinie wykorzystania nowych technologii w edukacji, postanowiła sprawdzić, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z dostępnych w codziennym życiu narzędzi IT, i jak zapatrują się na to dorośli? W badaniu wzięło udział 462 rodziców uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
z całego kraju.
Badanie Librusa potwierdza, że najczęściej użytkowanym i najbardziej pożądanym przez młodych ludzi urządzeniem jest telefon komórkowy (79% ankietowanych). Drugie miejsce zajął komputer stacjonarny (56%), a ostatnia pozycja na podium należy do laptopa. Natomiast co trzeci nastolatek nie może rozstać się z odtwarzaczem muzyki. Na pytanie "co Twoje dziecko zabrałoby na bezludną wyspę?" niemal połowa rodziców uczniów (46%) typuje komputer, 37% ankietowanych jako absolutnie niezbędny wskazuje telefon komórkowy.
Okazuje się, że młodzież wykorzystuje urządzenia elektroniczne przede wszystkim, aby porozumiewać się ze znajomymi (81%) i grać w gry komputerowe (73%). Ponad połowa używa ich do oglądania filmów. Jednak według rodziców uczniowie najwięcej czasu spędzają zalogowani na portalach społecznościowych Facebook i YouTube - tak odpowiedziało niemal 70% ankietowanych.
Zdecydowana większość respondentów obawia się nadmiernego użytkowania przez dzieci urządzeń teleinformatycznych. Uważają, że najmłodsi często nie zdają sobie sprawy ze złych skutków, jakie powoduje bycie non stop on line lub zastępowanie normalnych relacji towarzyskich wirtualnymi znajomościami. Rodzice zaznaczają jednak (67%), że telefon komórkowy lub komputer z dostępem do Internetu mogą służyć poszerzaniu horyzontów i wzbogacaniu wiedzy oraz, co ważne, do nauki.
magda.g@bialystokonline.pl