Próby oszustwa na "czternastkę"
W ostatnich dniach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęły zgłoszenia o kolejnych próbach oszukania seniorów. Tym razem osoby starsze otrzymują telefony, w których oszuści proponują im pomoc w wypełnianiu wniosków o czternaste emerytury. W ten sposób chcą wyłudzić dane osobowe.
- Oszustka zadzwoniła do emerytki i zaproponowała pomoc przy wypełnianiu wniosku o dodatkową czternastą emeryturę. Próbowała nakłonić ją do podania danych osobowych. Seniorka odmówiła przekazania danych, tłumacząc się, że sprawami urzędowymi zajmuje się córka, która w tej chwili jest w pracy – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Urząd przypomina także wszystkim, a szczególnie osobo starszym, które są najbardziej narażone na działanie oszustów, że pracownicy ZUS nie kontaktują się z nikim telefonicznie w sprawie czternastej emerytury. W związku z tym nie oferują też telefonicznie pomocy w wypełnianiu wniosków o przyznanie takiego świadczenia. W ogóle nie ma potrzeby składania jakichkolwiek dokumentów, bowiem ZUS wypłaca dodatkowe pieniądze wraz z listopadowym świadczeniem.
Kto dostanie dodatkową emeryturę
Tzw. "czternasta" będzie przysługiwała osobom, które na dzień 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych wymienionych w ustawie, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, świadczenia przedemerytalnego. Dodatkowych funduszy nie dostaną osoby, które będą miały zawieszone prawo do tych świadczeń. Warto też mieć na uwadze pełną kwotę dostaną osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto.
- Pozostali otrzymają czternastkę pomniejszoną zgodnie z zasadą "złotówka za złotówkę".
Oszuści, podając się za pracownika ZUS, liczą na zaufanie seniora, by ukraść jego dane osobowe, dlatego uczulamy szczególnie starsze osoby, aby były ostrożne i nieufne w stosunku do osób, które kontaktują się z nimi telefonicznie – przestrzega rzeczniczka ZUS.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr tel. 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy również niezwłocznie powiadomić policję.
To nie jedyne oszustwa w ostatnim czasie
Oszuści cały czas szukają sposobów na wyłudzenie danych i kradzież pieniędzy. Niedawno policjanci otrzymali kolejne zgłoszenia związane z oszustwami metodą "na BLIK". Polegały one na tym, że ktoś włamał się na konta jednego z portali społecznościowych ich znajomych, a następnie podszywając się pod te osoby, skontaktował się z pokrzywdzonymi i poprosił o dokonanie płatności w ich imieniu kodem BLIK. 7 osób zostało w sumie oszukanych na 8 tys. zł.
Policja apeluje, by nie podawać przez telefon żadnych swoich danych i nie udzielać "pożyczek" takich jak powyższa, jeśli nie zweryfikujemy, czy osoba, która o nią prosi jest na pewno tym, za kogo się podaje.
justyna.f@bialystokonline.pl