- Całe miasto zostało objęte tym systemem. Nie ma takiego miasta w Polsce, które wdrożyłoby system w całości, kompleksowo. Białystok jest prekursorem, dołącza do europejskiej elity miast, które taki system posiadają - mówi Marek Bielski, wiceprezes firmy Siemens, która wykonywała system w Białymstoku, a wcześniej też m.in. w Atenach, Budapeszcie czy Wiedniu.
- System jest rozwojowy, możemy do niego podłączyć system parkowania, który również będzie zarządzany z tego miejsca - mówi o przyszłości Bielski.
Elementem systemu są detektory pojazdów. Mają one mierzyć natężenie ruchu samochodowego i czas przejazdu. System zbiera te informacje, określa prognozy ruchu i w oparciu o nie oraz o dane historyczne na bieżąco optymalizuje zarządzanie sygnalizacją świetlną. "Zielone fale" utworzono na 12 głównych ciągach, m.in. na al. Piłsudskiego, ul. Legionowej, Wiejskiej, Kaczorowskiego, Składowej i Żeromskiego. To, że szybciej pokonamy trasę po Białymstoku oraz krócej postoimy w korkach, wpłynie też na zdrowie miasta - emisja szkodliwych substancji pochodzących ze spalin będzie niższa.
Autobusy przodem
Co istotne, w systemie pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach otrzymują autobusy.
- To, że będą priorytety dla autobusów, nie zaszkodzi innym kierowcom. Jeśli będzie konieczność oczekiwania na bocznych wlotach, to i tak generalnie czas podróży się skróci, bo jak dostaniemy się na główne korytarze to jedziemy bez zatrzymań - mówi Bożena Zawadzka, zastępca dyrektora Zarządu dróg i inwestycji miejskich, który nadzorował całą inwestycję.
System to także elektroniczne tablice informacyjne wskazujące najlepsze drogi i czasy przejazdu.
- Są główne tablice wjazdowe informujące, jaką drogę mamy wybrać, aby dostać się do centrum, czy przez obwodnicę, trasę generalską, czy może ulicami promieniście prowadzonymi do centrum - informuje Zawadzka.
Na tych tablicach mogą być też umieszczane informacje dotyczące zdarzeń na drodze.
Stop piratom drogowym
Na skrzyżowaniach zainstalowano też ponad 120 kamer monitoringu, które wyłapują kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle. Wykonają one 5 zdjęć oraz sekwencje video i takie materiały przekazują straży miejskiej.
Centrum Zarządzania Ruchem działa przy ul. Składowej, które integruje bazę danych i umożliwia zdalną obsługę systemu. Od godz. 6.00 do 20.00/21.00 na 2 zmiany pracuje tam 6 osób.
Informacje z systemu są publicznie dostępne na stronie internetowej szr.bialystok.pl Dzięki temu mieszkańcy mogą na bieżąco sprawdzić sytuację drogową i natężenie ruchu.
ewelina.s@bialystokonline.pl