W czerwcu 2021 r. weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie, ale są w kraju miejsca, gdzie statystyki aż tak dobrze nie wyglądają.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali ostatnio pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z raportu wynika, że od czerwca do grudnia 2021 r. aż w 10 województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się o kilka, a nawet kilkadziesiąt procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast, m.in. Białegostoku. Stolica Podlasia znalazła się w gronie ośrodków, w których statystyki uległy wyraźnemu pogorszeniu.
W drugim półroczu 2021 r. w Białymstoku doszło do 42 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych. To o 9 zdarzeń więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Nie każda niebezpieczna sytuacja wynikała z nieudzielenia pierwszeństwa pieszym, ale wszystkie skutkowały najechaniem na nich. Wzrost na poziomie 27,3% to najgorszy wynik w całym województwie podlaskim. W pozostałych dużych miastach naszego regionu, czyli w Łomży i Suwałkach, statystyki poprawiły się odpowiednio o 12,5 oraz 40%.
Dla porównania najwyższy, bo 7-krotny wzrost liczby zdarzeń na pasach z udziałem pieszych, wystąpił w Kędzierzynie-Koźlu. Z drugiej strony największy progres odnotowały Gniezno i Rybnik, gdzie liczba ta zmniejszyła się o ponad 50%.
- Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych - mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Wzrost lub spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w okresie od czerwca do grudnia 2021 r. w porównaniu do tego samego okresu w 2020 r. (dane z serwisu sewik.pl):
- woj. zachodniopomorskie: +1%
- woj. pomorskie: +4%
- woj. podlaskie: -6%
- woj. kujawsko-pomorskie: +13%
- woj. lubuskie: - 12%
- woj. wielkopolskie: +25%
- woj. mazowieckie: +7%
- woj. łódzkie: +2%
- woj. dolnośląskie: +19%
- woj. opolskie: +26%
- woj. śląskie: -8%
- woj. małopolskie: -3%
- woj. podkarpackie: -3%
- woj. świętokrzyskie: +20%
- woj. lubelskie: +32%
- woj. warmińsko-mazurskie: -14%
rafal.zuk@bialystokonline.pl