O prawach i obowiązkach korzystających z sezonowych obniżek przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Oto sześć rad dla konsumentów wybierających się na wyprzedaże.
Po pierwsze - porównujmy oferty różnych sklepów. Zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy.
Po drugie - pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny.
Po trzecie - nie zapominajmy o paragonach. Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Po czwarte - jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor).
Po piąte - jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach. Wielu miłośników wyprzedaży korzysta z sezonowych przecen m.in. w Mediolanie, Londynie czy Paryżu.
Po szóste - masz prawo do bezpłatnej pomocy. Sklep odrzucił reklamację? Wtedy możesz poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są także przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.