NFZ zachęca do korzystania Teleplatformy
Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja - w sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, należy pamiętać, gdzie szybko dostaniesz pomoc.
"Podczas zimowej przerwy od nauki, można zapomnieć o szkole, ale nie zapominajmy o wciąż obowiązującej zasadzie DDM, czyli Dystans, Dezynfekcja, Maseczka. Stosowanie jej, a więc przestrzeganie tych trzech zaleceń, może pomóc uchronić nas i nasze pociechy przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 i ograniczyć jego rozprzestrzenianie" - przekazuje Podlaski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ).
Z lekarzem, pielęgniarką i położną można bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godz. 18.00-8.00 od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ.
"Możesz też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz" - przypomina NFZ.
Pomoc medyczna w dzień i w nocy
Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-18.00. Z kolei po godzinie 18.00 - w soboty, niedziele i święta, można skorzystać z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Dane teleadresowe znajdują się na stronie internetowej Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
"Możesz też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiesz się m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny" - informuje podlaski NFZ.
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłoś się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
W górach pomoc zapewnia Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, którego numer alarmowy to 985 lub 601 100 300.
Przeziębienie, grypa czy COVID-19?
"Jeśli podejrzewasz, że twój zły stan zdrowia ma związek z koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym wcześniej personel SOR, izby przyjęć czy dyspozytora medycznego przyjmującego zgłoszenie pod numerem alarmowym. Symptomy grypy, przeziębienia czy koronawirusa są podobne. Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie COVID-19, wykonaj bezpłatny test" - apeluje NFZ.
Zlecenie na test na obecność wirusa SARS-CoV-2 może wystawić m.in. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, także lekarz na TPK. Może je również lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z systemu gabinet.gov.pl.
Każda osoba, która podejrzewa zakażenie koronawirusem u siebie lub swojego dziecka, może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza. Osoby, które nie korzystają z internetu, mogą połączyć się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej pod numerem: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić zlecenie na pobranie wymazu w kierunku zakażenia koronawirusem.
Ferie za granią? Pamiętaj o EKUZ i UCC
Osoby, które planują spędzić ferie poza granicami Polski, ale w Unii Europejskiej, muszą pamiętać by zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument potwierdza nasze prawo do korzystania za granicą z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to również nagłego zachorowania na COVID-19. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne, decyduje lekarz w państwie pobytu.
"Unijny Certyfikat COVID (UCC), to dokument, który potwierdza przyjęcie szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jest on dostępny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Jeśli nie korzystasz z internetu, poproś o wydrukowanie certyfikatu w punkcie szczepień" - przypomina Podlaski Oddział NFZ.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl