Via Baltica – ostatnia prosta
30 września udostępniono kierowcom pierwszą jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska (granica państwa) jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt. Jak ważne to było dla mieszkańców, niech świadczy fakt, że przejezdność obwodnicy uczcili, organizując następnego dnia... festyn przed Urzędem Gminy w Piątnicy.
Odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno ma 12,9 km długości, w tym estakadę nad doliną Narwi o długości 1205 m. Standard drogi ekspresowej obwodnica uzyska po zakończeniu budowy drugiej jezdni – w III kwartale 2025 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego korytarza transportowego Via Baltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.
S19 w budowie...
W kończącym się roku GDDKiA uzyskała kolejne decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i ruszyła z budową trzech fragmentów drogi ekspresowej S19. Łączna długość powstających odcinków to 41,7 km, a wartość kontraktów to 1,37 mld zł. Realizowane zadania to Malewice - Chlebczyn (ok. 25 km), Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km) oraz Deniski - Haćki (6,5 km).
W efekcie wraz z fragmentami S19, przy których prace w terenie rozpoczęły się w 2023 roku, w fazie budowy jest siedem odcinków realizacyjnych z 13, na jakie podzielona jest S19 w województwie podlaskim. Łączna długość budowanej "eski" na koniec tego roku to 96,8 km (wliczając dwujezdniowy odcinek DK19 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, o długości 5,2 km, przy samym przejściu granicznym w Kuźnicy).
Ponadto w 2024 roku GDDKiA podpisała także trzy umowy na projekt i budowę kolejnych odcinków S19 o łącznej długości 45,9 km i wartości 1,49 mld zł. To fragment S19 na północ od Białegostoku, od Sokółki przez Czarną Białostocką, węzeł Białystok Północ, po węzeł Dobrzyniewo. Realizację tej części S19 planujemy na lata 2025-2028.
W mijającym roku nie zapadło z kolei rozstrzygnięcie w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej na odcinek S19 między węzłem Białystok Zachód a miejscowością Ploski nad Narwią (tzw. południowa obwodnica Białegostoku). Od września 2023 roku sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Pierwsza część S16
W maju tego roku GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę pierwszego na Podlasiu odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Krynice o długości 8,4 km długości. Wartość kontraktu to 314,7 mln zł.
Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na 2025 rok, a budowa - na lata 2026-2028.
Obwodnice – trzy w realizacji
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie województwa podlaskiego. Dwie z nich – obwodnica Sztabina (4,2 km) i Suchowoli (15,2 km) – od września 2023 roku są w realizacji. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Oddanie do ruchu obu obwodnic zaplanowane jest na II połowę przyszłego roku.
Natomiast na początku sierpnia br. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów. Kierowcy będą mogli z niej skorzystać w 2028 roku. To trzecia z pięciu podlaskich inwestycji w ramach PB100, która przeszła do fazy realizacji. Wszystkie trzy obwodnice powstają w ciągu DK8.
Prace nad obwodnicami Augustowa (w ciągu DK16) oraz Zambrowa (w ciągu DK63/66) są na wcześniejszym etapie przygotowań. 22 lutego br. złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) na obwodnicę Augustowa. Obecnie sprawą zajmuje się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Natomiast obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie wyboru najkorzystniejszego wariantu, co umożliwi przygotowanie wniosku o wydanie DŚU. Jego złożenie planowane jest na II kwartał 2025 r.
ewa.reducha@bialystokonline.pl