Miasto w końcu rozstrzygnęło przetargi na budowę węzła Porosły i rozbudowę skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych z al. Jana Pawła II.
Będą 2 wielkie budowy
Pierwsze przedsięwzięcie umożliwi połączenie Trasy Generalskiej z wylotówką w stronę Warszawy prowadzącą drogą krajową nr 8. Na skrzyżowaniu "ósemki", ul. gen. F. Kleeberga, al. Jana Pawła II, drogi powiatowej nr 1551B i drogi gminnej do Kolonii Porosły zostanie zbudowany dwupoziomowy węzeł. Podobny powstanie także na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Elewatorską. Będzie także wiadukt kolejowy.
Według planów ul. gen. F. Kleeberga i al. Jana Pawła II oraz ich przedłużenia na długości blisko 3 km będą dwujezdniowe. W zakres inwestycji wejdzie także budowa około 5,5 km dróg dojazdowych. Ponadto zostaną przebudowane skrzyżowania i obiekty inżynierskie, powstaną chodniki i ścieżki rowerowe.
Do przetargu na realizację tej inwestycji zgłosiły się 4 firmy. Miasto spośród nich wybrało konsorcjum: POPR (lider), Unibep i Value Engineering. Jego oferta wynosi 239,4 mln zł. Budowa węzła w Porosłach ma potrwać 2 lata.
Druga inwestycja dotyczy przebudowy kilkuset metrów ul. Narodowych Sił Zbrojnych do standardu drogi dwujezdniowej a także budowę dużego skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i odcinka prowadzącego do przebiegu S8 w stronę Warszawy. Powstanie tam nowa nawierzchnia, wyspa centralna, chodniki, droga rowerowa. Zostanie wybudowana infrastruktura techniczna, oświetlenie uliczne i sygnalizacja świetlna.
Do tego przetargu zgłosiły się również 4 przedsiębiorstwa. Miasto zdecydowało się powierzyć realizację inwestycji firmie Unibep, która wyceniła swoją ofertę na 52,3 mln zł. Przebudowa skrzyżowania ma się zakończyć w połowie 2019 r.
Miały być dużo tańsze
Przypomnijmy, że wyłonienie wykonawców obu inwestycji nie było łatwe. Oba przetargi ogłaszano kilkukrotnie i za każdym razem wpływające do magistratu oferty firm były o dużo wyższe niż je początkowo szacowano. By obniżyć koszty budowy, zmieniono nawet projekt skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych z al. Jana Pawła II z dwupoziomowego na jedno poziomowe. Mimo to i tak wybrana oferta jest o 11 mln zł wyższa niż przewidywano.
Z kolei koszt wylotówki na Warszawę szacowano na 140 mln zł. Tu cena okazała się po raz kolejny wyższa aż o 100 mln zł. Podjęto jednak decyzję, że wysupła się z budżetu miasta pieniądze, by pokryć te różnice. Na rynku budowlanym od kilku lat trwa boom i nie ma szans na znalezienie wykonawcy, który obniżyłby cenę do wcześniej prognozowanych. Co więcej, nie rozstrzygnięcie przetargu teraz oznaczałoby utratę 172 mln zł unijnego dofinansowania na te inwestycje.
– To dla naszego miasta bardzo ważne i potrzebne przedsięwzięcia, uzupełniające inne inwestycje drogowe i ułatwiające przejazd w kierunku stolicy – skomentował już po po rozstrzygnięciu przetargów odpowiedzialny za miejskie inwestycje zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński. – Bardzo się cieszę, że będziemy mogli je rozpocząć, bo wykonanie tych planów oznacza ogromne korzyści dla mieszkańców Białegostoku.
Teraz firmy mają 10 dni na ewentualne odwołania. Przepisy nakazują także kontrolę procedury przetargowej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeśli nie wpłyną odwołania, podpisanie umów z wykonawcami nastąpi w maju.
ewelina.s@bialystokonline.pl