Odcinek S61 Podborze - Śniadowo obejmuje budowę 19,46 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. To właśnie tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca 2021 roku fragmentem Via Baltica Śniadowo - Łomża Południe.
Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t). W ramach umowy powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.
Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Sulęcin Wschód i Zachód.
Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. Część z nich będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.
Całkowita wartość inwestycji (włącznie z nadzorem i wykupem gruntów) to 966,4 mln zł. Przyznane właśnie dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wyniesie 331,5 mln zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem wspomnianego programu - zawarła już 76 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisane zostały umowy o dofinansowanie, przewidziane jest wykonanie łącznie ponad 2035 km dróg krajowych. Do końca wdrażania obecnej perspektywy finansowej dofinansowaniem ze środków UE powinny zostać objęte kolejne kilometry dróg krajowych.
ewelina.s@bialystokonline.pl