Celem złożenia skargi jest stwierdzenie częściowej nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów.
Zdaniem Lewiatana istnieją bardzo poważne podstawy, iż zakaz wprowadzania do sprzedaży wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie nie spełnia przesłanek stanowienia prawa unijnego na podstawie Traktatu o Funkcjonowaniu UE. Powyższy zakaz nie ma celu ekonomicznego, nie wspiera swobodnego przepływu towarów, a wręcz przeciwnie, likwiduje szczególny rynek wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (dotyczy to m.in. mentola).
Istotne jest także, iż naruszenie Traktatu o Funkcjonowaniu UE godzi w zasadę podziału kompetencji pomiędzy UE a państwa członkowskie, a co za tym idzie może w przyszłości doprowadzić do przyjmowania w UE aktów prawnych w dziedzinach szeroko rozumianej polityki społecznej (w tym ochrony zdrowia). Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE w tej kwestii będzie miało niebagatelne znaczenie.
Konfederacja Lewiatan uważa także, iż zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie narusza zasadę proporcjonalności - ogólną zasadę prawa o podstawowym znaczeniu w porządku prawnym UE. W trakcie prac nad dyrektywą nie wykazano, iż zakaz jest w stanie realizować cel, jakim jest ochrona zdrowia publicznego.
Zgodnie z dyrektywą tytoniową, od 2016 r. mają być zakazane papierosy z dodatkami smakowymi. Wyjątkiem objęto papierosy mentolowe, dla których wprowadzony zostanie 4-letni okres przejściowy.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
24@bialystokonline.pl