W Polsce 100, w Podlaskiem 5. Jak mają wyglądać nowe obwodnice?

2020.09.08 08:46
W lutym rząd zapowiedział program budowy 100 obwodnic w całym kraju, w tym 5 w województwie podlaskim. Nowe inwestycje mają przede wszystkim wyprowadzić ruch tranzytowy z mniejszych miejscowości. Co przez ostatnie pół roku udało się zrobić w ich kierunku?
W Polsce 100, w Podlaskiem 5. Jak mają wyglądać nowe obwodnice?

W ramach programu 100 obwodnic w województwie podlaskim powstaną obejścia Augustowa, Białobrzegów, Suchowoli, Sztabina oraz Zambrowa.

Każdy, kto choć raz jechał z Białegostoku do Suwałk, nie ma wątpliwości, że droga ta nie tylko nie jest dostosowana do tak dużego ruchu, ale też gęsto rozsiane wzdłuż trasy spore miejscowości wpływają na czas przejazdu. O przebudowie "ósemki" na tym odcinku przez najbliższe 4 lata nie ma co liczyć. Na razie kierowcy i mieszkańcy muszą zadowolić się obwodnicami.

Augustów vol. 2

Obwodnica Augustowa to z pewnością jedna z najgłośniejszych obwodnic w Polsce. Kilkanaście lat temu walczono o tą przy dolinie Rozpudy. Choć powstała - omijając cenne przyrodniczo tereny - ruch w mieście i tak jest duży. Potrzebna jest druga - od strony południowo-wschodniej.

"Obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej "szesnastki" między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga ma zyskać na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie " - podaje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji dróg Krajowych i Autostrad.

W jej przypadku nadal nie wiadomo, którędy będzie biegła. Firma wykonująca studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej zaproponowała jej 6 wariantów o średniej długości około 6,5 km. Żaden z nich nie spodobał się jednak burmistrzowi miasta i w styczniu opracował swój, 17-kilometrowy. Ten również będzie analizowany. Wydłuży to jednak o około rok prace przygotowawcze.

Którędy pobiegnie obwodnica, będzie wiadomo w 2022 r. Przetarg na projekt i budowę zaplanowano na 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.

5 km wokół Białobrzegów

5-kilometorwa obwodnica Białobrzegów ominie miejscowość od wschodu likwidując tworzące się w tej miejscowości tzw. wąskie gardło. Choć prace przygotowawcze są już dość zaawansowane (jest decyzja środowiskowa), to pojedziemy nią dopiero za 7 lat.

Wg harmonogramu GDDKiA jeszcze w tym miesiącu będzie ogłoszony  przetarg na opracowanie koncepcji programowej oraz dokumentacji geologicznej i geotechnicznej, które są ostatnim etapem prac przygotowawczych. Przetarg w systemie "projektuj i buduj" zaplanowano na IV kwartał 2022 r., a roboty budowlane na lata 2024-2027. 

Suchowola i kilka wsi

W tej chwili najbardziej kłopotliwy - zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców - jest przejazd przez Suchowolę. Od strony wschodniej tego miasta ma powstać nowa, ponad 15-kilometrowa droga. "Wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze,  Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy  Krzywą. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, liczne obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowane zostaną drogi lokalne" - podają drogowcy.

Obwodnica Suchowoli ma już decyzję środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie "projektuj i buduj" planowane jest na II połowę grudnia 2020 r., a podpisanie umowy na rok 2021. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025. 

700-metrowa estakada nad Biebrzą

Czwarte z obejść na trasie Białystok - Suwałki to obwodnica Sztabina omijająca miejscowość od strony wschodniej. Choć nie będzie długa (4,45 km) to w jej ramach powstanie duży obiekt inżynierski - 700-metrowa estakada nad doliną Biebrzy. 

GDDKiA podaje, że ta inwestycja ma już wydaną decyzję środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie "projektuj i buduj" planowane jest na koniec 2020 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.

Zambrów z południa na północ

Zambrów, podobnie jak Augustów, już obwodnicę ma - biegnie na trasie Białystok-Warszawa po ekspresowej ósemce. Potrzebna jest jednak druga, która przejmie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (droga krajowa nr 63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (droga krajowa nr 66).

"27 sierpnia 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie możliwych korytarzy transportowych południowej obwodnicy Zambrowa. To początek prac nad tą inwestycją. Wykonawca Studium ma przedstawić wszystkie możliwe korytarze, którymi obwodnica mogłaby przebiegać oraz wskazać wśród nich najbardziej korzystny, zarówno dla miasta, jak i układu sieci dróg krajowych w rejonie Zambrowa. Studium ma być gotowe w I kwartale 2021 r. Przygotowane materiały umożliwią przejście do kolejnego etapu prac przygotowawczych, jakim będzie przetarg (II kwartał 2021 r.) na wyłonienie wykonawcy, który opracuje materiały do decyzji środowiskowej (wniosek o DŚU i uzyskanie decyzji – 2023 r.)" - podaje szczegóły przygotowań białostocki oddział Generalnej Dyrekcji dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.

Wszystkie 5 planowanych obwodnic to będą "krajówki". W ramach przygotowywanej S19 w klasie dróg ekspresowych zostaną zrealizowane też obwodnice Siemiatycz, Bielska Podlaskiego i Białegostoku.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1061 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39