Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do wojewody podlaskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinku Malewice - Chlebczyn. To 26-kilometrowy, najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki.
Inwestycja od 2021 r. realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawca przygotował już część projektową. Na jej podstawie wojewoda powinien wydać ZRID. To umożliwi także rozpoczęcie procedury związanej z wykupem nieruchomości pod drogę. Rozpoczęcie robót w terenie planowane jest w drugiej połowie 2023 r. Zadaniem wykonawcy jest zrealizowanie inwestycji w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem trzymiesięcznych okresów zimowych w czasie robót budowlanych.
Nowa, dwujezdniowa droga ekspresowa połączy realizowany już odcinek Boćki - Malewice z przygotowywanym do realizacji odcinkiem S19 w województwie mazowieckim. Ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości blisko 0,7 km.
Jak wylicza GDDKiA, w ramach inwestycji wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Siemiatycze Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 690 i Siemiatycze Południe na skrzyżowaniu z droga krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego. Na odcinku o długości 25,7 km przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Cztery przejścia dla zwierząt dużych zaprojektowane zostały nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód. W ramach inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj powstanie również nowy Obwód Utrzymania Drogi w rejonie węzła Siemiatycze Południe.
Wg aktualnego harmonogramu, nowym odcinkiem drogi ekspresowej nr 19 pojedziemy w połowie 2025 r.
Koszt inwestycji to 665,2 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl