Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przestrzega przed oszustami, którzy dzwonią podając się za pracowników urzędu. Próbują wyłudzić w ten sposób dane od sowich rozmówców.
- Chociaż schemat i sposób działania zmienia się, cel przestępców jest ten sam – wyłudzenie pieniędzy bądź pozyskanie danych, jak również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych. Tym razem jest podobnie, po oszustwach "na wnuczka" czy na "czternastą emeryturę" kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania "pieniędzy z subkonta" – uprzedza Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Do niektórych placówek ZUS zgłosili się już klienci, którzy odebrali telefon od oszustów. Urząd prosi o szczególną rozwagę i przypomina, że nie prosi podczas rozmów telefonicznych o dane, które mogłyby później posłużyć np. do wyłudzeń kredytów.
Uważać trzeba także na maile, które rzekomo ma wysyłać ZUS. Oszuści piszą w nich, że błędnie naliczono składki i proszą o skorygowanie wpłaty. Tego typu wiadomości mogą zawierać wirusy, więc należy je usunąć i poinformować o takich mailach policję. Pod żadnym pozorem nie wolno wpłacać pieniędzy.
- Przez ostatni miesiąc ZUS prowadzi szeroką kampanię informacyjną skierowaną do płatników składek. Niektórzy z nich, zwłaszcza ci, którzy zgłaszają do ubezpieczenia do 5 osób mogą odebrać telefon lub otrzymać maila z prośbą o założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Jednak podczas rozmowy jak i w korespondencji są podane jedynie informacje ogólne w zakresie obowiązku i sposobu zakładania takiego profilu. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji z naszej strony. Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – mówi Katarzyna Krupicka.
Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudzi nasze wątpliwości możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.
justyna.f@bialystokonline.pl