W fazę realizacji przeszły właśnie dwa odcinki drogi ekspresowej S19: Bielsk Podlaski - Boćki o długości 12,2 km oraz Malewice - Chlebczyn liczący 25 km.
Pierwszy z nich będzie znacznie łatwiejszy. Zlokalizowano na nim jeden węzeł - Boćki. Ten fragment trasy obejmie budowę 5 wiaduktów, 6 przejść dla zwierząt oraz 6 przepustów ekologicznych dla małych zwierząt i płazów.
Sporządzeniem projektu a potem budową zajmie się firma Strabag. Dostanie za to 309,3 mln zł.
"Wykonawca ten został wyłoniony 14 września br. Stało się to po długiej, przeszło 8-miesięcznej procedurze przetargowej, podczas której trzykrotnie dokonywano wyboru najkorzystniejszej oferty. Po drugim odwołaniu zakończonym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej, ostatecznie wybraliśmy ofertę właśnie firmy Strabag - informuje białostocki oddział GDDKIA.
Odcinek Malewice - Chlebczyn jest dwa razy dłuższy, ale też bardziej skomplikowany. Ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów. Zaplanowane są na nim 2 węzły drogowe - Siemiatycze Północ, na którym S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690 oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 skrzyżuje się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego. Na tym odcinku powstanie 22 obiektów inżynierskich. 11 z nich to przejścia dla zwierząt, w tym 4 dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku zaplanowano 2 miejsca obsługi podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód.
Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn za 665,2 mln zł wybuduje firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.
Oba fragmenty trasy zostaną dostosowane do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5 t/oś). Rodzaj nawierzchni - betonową czy bitumiczną wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
Jak przewiduje GDDKiA, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obu części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest w II kwartale 2025 r.
S19 to część międzynarodowej trasy Via Carpathia łączącej państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów z południem Europy. W Polsce trasa będzie liczyć ponad 560 km. W bieżącym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła 10 umów z wykonawcami "dziewiętnastki" i trwa 6 przetargów na kolejne odcinki.
ewelina.s@bialystokonline.pl