Dobiegła końca rozpoczęta w 2013 r. rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 645 na odcinku granica województwa – Nowogród i drogi wojewódzkiej nr 648 wraz z przebudową mostu w Nowogrodzie.
Najważniejszą częścią projektu była przebudowa mostu. Położony w malowniczej dolinie Narwi obiekt stanowi charakterystyczny punkt na trasie Łomża – Myszyniec.
Teraz most w Nowogrodzie ma ponad 243 m długości i prawie - 14,5 m szerokości (8 m jezdni i obustronne ciągi pieszo-rowerowe). W ramach przebudowy zmieniony został schemat statyczny obiektu – z belki wieloprzęsłowej przegubowej na belkę ciągłą. Zmianę wprowadzono poprzez zewnętrzne sprężenie kablami idącymi przez wszystkie przęsła. Na płycie wykonano nowe betonowe kapy chodnikowe, zmieniono łożyska stalowe na elastomerowe, usunięto dylatacje bitumiczne, a w ich miejsce wykonano dylatacje jednomodułowe. Dodatkowo na moście ustawiono latarnie.
Przebudowa mostu była konieczna nie tylko z uwagi na jego zły stan techniczny, ale też rosnące wymagania co do nośności (teraz ma klasę B).
Prace wykonywano z utrzymaniem ruchu na obiekcie. Jedynie podczas podnoszenia konstrukcji i jej sprężania ruch został wstrzymany.
Inwestycję w imieniu Zarządu Województwa prowadził PZDW w Białymstoku. Prace dofinansowano z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Całkowita wartość projektu to około 59 mln zł (w tym sama przebudowa mostu - 14,5 mln zł), a dotacja 49,9 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl