Trasa rowerowa w Polsce Wschodniej łącząca województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie będzie jedną z najdłuższych w Europie, atrakcyjną zarówno dla polskich, jak i zagranicznych cyklistów. Wartość inwestycji to przeszło 297 mln zł, z czego ponad 236 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W ramach projektu zaplanowano m.in. odnowienie istniejących już szlaków rowerowych, budowę nowych oraz utworzenie sieci miejsc obsługi rowerzystów.
Na ukończenie Tras rowerowych i zatwierdzenie wydatków Polska ma czas do końca 2015 r. Zdaniem NIK istnieje ryzyko, że w tym terminie nie uda się zakończyć prac budowlanych i wykorzystać przyznanych środków. W marcu ani jeden regionalny odcinek trasy nie został odebrany, a prace budowlane prowadzono wówczas zaledwie na 105 km z przewidywanych 2 tys. km. NIK zwraca uwagę, że w efekcie nie ma żadnej rezerwy czasowej, a ze względu na oryginalny charakter projektu i jego złożoność należało się spodziewać, że będzie to trudne przedsięwzięcie.
Główna przyczyna opóźnień to przedłużające opracowywanie studium wykonalności. Prace nad jednym z podstawowych dokumentów, który miał pozwolić na określenie lokalizacji i kosztów budowy tras w poszczególnych województwach, trwały 2 lata dłużej niż zakładano. Studium wykonalności zawierało też wiele błędów. Nie uwzględniono w nim np. wszystkich niezbędnych do wykonania robót oraz ich rzeczywistych kosztów, nie przeprowadzono pełnej inwentaryzacji obiektów inżynierskich, ani rzetelnej analizy własności nieruchomości.
Także same samorządy województw opieszale realizowały poszczególne inwestycje. Np. Warmińsko-Mazurskie zwlekało ze złożeniem wniosku o zawarcie aneksu do umowy o dofinansowanie. Z kolei w województwie podlaskim przetargi na wykonanie robót budowlanych trwały bardzo długo, a dokumentacja projektowa poszczególnych odcinków trasy rowerowej odbierana była opieszale. Spośród 5 odcinków regionalnych, najmniej wybudowano w województwach podkarpackim i świętokrzyskim.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i samorządy województw zapewniają, że budowa tras rowerowych zostanie zakończona w terminie i całe zakontraktowane środki z UE zostaną rozdysponowane do końca 2015 r. Podkreślają przy tym, że duża część funduszy zostanie wykorzystana pod koniec roku. Kontrolerzy NIK obawiają się, że wykonywanie robót budowlanych pod presją czasu może niekorzystnie wpłynąć na jakość prac.
ewelina.s@bialystokonline.pl