Według badań portalu Money.pl aż 85 proc. użytkowników sieci to jednocześnie klienci sklepów internetowych lub uczestnicy wirtualnych aukcji. To dwukrotnie więcej niż w 2007 roku. Przybyło też e-sklepów. Firma DotCom River szacuje, że działa ich w Polsce 7,5 tys. i w tym roku Polacy wydali w nich około 14 mld zł.
Kulminacyjnym momentem e-zakupów jest z pewnością grudzień, gdy internauci wykorzystują sieć do czynienia świątecznych podarków. Zakupy dokonane w ten sposób są wygodniejsze i o wiele szybsze niż tradycyjne. Przed świętami w e-sklepach nie brakuje też promocji, które organizują tradycyjne sklepy. Do popularności świątecznych zakupów on-line przyczyniają się również banki, które umożliwiają dokonywanie elektronicznych płatności szybko i bezpiecznie.
Według badań przeprowadzonych przez serwis okazje.info produkty, które cieszą się największą popularnością w okresie bożonarodzeniowym to: odtwarzacze mp4, kina domowe, nawigacje samochodowe, gry komputerowe, książki, perfumy oraz sprzęt fotograficzny. Wśród prezentów dla dzieci najbardziej popularne są klocki, lalki i zabawki edukacyjne.