W ubiegłym roku Podlaski Zespół Parlamentarny głosami posłów i senatorów wszystkich ugrupowań przyjął jednomyślnie stanowisko w sprawie sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego, w którym podkreślał konieczność budowy drogi ekspresowej na odcinku Białystok – Augustów – Raczki. Takie apele kierowano do premiera oraz ministra infrastruktury, w tej sprawie były podejmowane liczne stanowiska samorządów, organizacji społecznych i gospodarczych.
Wszystkie znalazły swój wyraz w zakończonych we wrześniu konsultacjach dotyczących projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W czasie tych konsultacji złożono aż 706 wniosków (w tym 61 wniosków instytucji i 645 obywateli) w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego.
Teraz posłowie i senatorowie z Podlasia wracają do sprawy. W opublikowanym nowym stanowisku podkreślają nie tylko konieczność budowy kolejnego odcinak "ósemki", ale też przypominają pierwotnie planowany przebieg trasy Via Carpatia (S19). Miała ona prowadzić wzdłuż wschodniej granicy Polski od Barwinka, przez Rzeszów, Lublin, Białystok, Augustów, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku. Obecny jej przebieg skończy się na granicy z Białorusią w Kuźnicy, a ekspresowe połączenie na północ ma biec drogą S16 Dobrzyniewo/Knyszyn - Ełk.
"Aby zrealizować deklarację łańcucką z 2006 roku, której sygnatariuszami byli ministrowie transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier oraz wolę Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, pomysłodawcy i patrona drogi Via Carpatia, należy przywrócić jej pierwotnie planowany i uzasadniony jej przyszłą funkcją i znaczeniem przebieg na terenie województwa podlaskiego, który został zmieniony z nie do końca wyjaśnionych i niezrozumiałych powodów" - napisali w swoim stanowisku parlamentarzyści.
Podpisani pod pismem politycy podkreślają, że trasa Białystok – Augustów – Raczki powinna być teraz zadaniem priorytetowym. Przywołują przy tym wynik najnowszego pomiaru średniego dobowego natężenia ruchu przeprowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wg niego "ósemka" na tym odcinku jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych tras w kraju. Przejeżdża tamtędy 5 tys. tirów na dobę. To 6 razy więcej niż na drodze krajowej nr 65 Białystok – Ełk, wpisanej do planów rządowych jako droga ekspresowa S16.
Podlaski Zespół Parlamentarny dobitnie podkreślił, że "wobec obiektywnych i oczywistych danych, czynników i argumentów powinna jak najszybciej zostać podjęta decyzja o zmianie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci dróg ekspresowych i uwzględnieniem w niej drogi Białystok – Augustów – Raczki (połączenie z drogą S61)".
Pod stanowiskiem podpisali się parlamentarzyści Zjednoczonej Prawicy - posłowie: Jarosław Zieliński, Mieczysław Baszko, Lech Kołakowski, Dariusz Piontkowski i Jacek Żalek; senatorowie: Jacek Bogucki, Mariusz Gromko i Marek Komorowski oraz jeden poseł KO - Eugeniusz Czykwin.
ewelina.s@bialystokonline.pl