Rekrutacja online. 4 kroki, jak znaleźć pracę w obliczu koronawirusa

2020.03.26 07:47
Epidemia koronawirusa w Polsce to wyzwanie dla rekruterów i kandydatów. Pod znakiem zapytania stanęły m.in. planowane rozmowy kwalifikacyjne czy kampanie rekrutacyjne. Jednak pracodawcy coraz sprawniej radzą sobie z sytuacją. Eksperci Pracuj.pl radzą, jak rekrutować online w obliczu koronawirusa.
Rekrutacja online. 4 kroki, jak znaleźć pracę w obliczu koronawirusa
Fot: Pracuj.pl

Rekrutacja online w obliczu wyzwań

Obecna sytuacja rodzi wiele wyzwań dla rekruterów, związanych przede wszystkim z zachowaniem ciągłości prowadzonych procesów, kontaktem z kandydatami czy koordynacją prowadzonych działań.

W jaki sposób rekrutować bez fizycznego kontaktu, by utrzymać w ryzach prowadzone procesy rekrutacyjne? Przedstawiamy cztery kroki opracowane przez ekspertów Pracuj.pl, które ułatwią rekruterom szybkie przejście do modelu rekrutacji online, szczególnie w kontekście spotkań z kandydatami.

Wybór odpowiednich narzędzi

Do aranżacji spotkania online z kandydatem można wykorzystać między innymi Skype, WhatsApp, Facebook Messenger, Google Hangouts, Viber Messenger oraz Microsoft Teams. Co ważne, wiele z z nich działa na smartfonach, więc rekruterzy nie muszą być uzależnieni od komputera czy laptopa.

Trzeba mieć świadomość, że wiele działów HR nie może pozwolić sobie na odkładanie procesów rekrutacyjnych na bliżej nieokreśloną przyszłość. Pracodawcy potrzebują narzędzi umożliwiających utrzymanie, w największym możliwym stopniu, sprawności bieżących aktywności rekruterów.

- W krótkiej perspektywie np. Skype czy Google Hangouts są szybkim rozwiązaniem, pomagającym w zarządzeniu zmianą. Jednak w długiej perspektywie warto zadbać o spójność wykorzystywanych narzędzi i ich dopasowanie do celów HR. Można się więc spodziewać, że coraz więcej firm zajmujących się rekrutacją online będzie pilnie wprowadzać nowe możliwości dla klientów, dodatkowo wspierające rekruterów w nowych okolicznościach - mówi Łukasz Marciniak, Grupa Pracuj.

Pracuj.pl wdrożył wersję beta nowej funkcji w Strefie Pracodawcy "Rekrutacja online". Umożliwia ona aranżowanie rozmów online z kandydatami aplikującymi przez serwis. Dzięki temu wszystkie informacje o kandydacie, relacje z nim, statystyki rekrutacji i szczegóły ogłoszenia zostają w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z dodatkowych narzędzi.

Jasne komunikaty

Ogłoszenia o pracę powinny wyraźnie przedstawiać formę przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej czy etapy, które będzie musiał przejść kandydat. Według badań eRecruiter 88% aplikujących oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawienia warunków zatrudnienia.

Pracuj.pl umożliwiło pracodawcom oznaczanie ofert tagami "rekrutacja prowadzona online" oraz "rekrutacja prowadzona telefonicznie". Okazuje się, że pod pierwszym tagiem już kilka dni od jego wprowadzenia widniała co czwarta aktywna oferta.

Przygotowanie kandydata i... rekrutera

Przygotowując się do spotkania z kandydatem, warto przesłać mu podstawowe wskazówki dotyczące spotkania, np. krótki manual obsługi wykorzystywanego narzędzia w formie infografiki lub jednostronicowej instrukcji. Można przy tej okazji zwrócić uwagę też na kwestie jakości połączenia internetowego czy dostępności kamery w urządzeniu mobilnym.

Z pewnością kandydat będzie wdzięczny, jeśli wcześniej zostanie mu nakreślona agenda rozmowy, czas jej trwania i główne segmenty – szczególnie jeśli nie miał on wcześniej do czynienia z rozmowami kwalifikacyjnymi prowadzonymi zdalnie.

Rekruter powinien dobrze przeanalizować funkcje narzędzia, na które się zdecyduje. Warto przeprowadzić wcześniej kilka testowych rozmów, np. ze współpracownikami, by uniknąć później błędów technicznych. Ponadto warto zadbać o wybór cichego, komfortowego i dobrze oświetlonego miejsca do prowadzenia rozmowy.

Sprawna wymiana wiedzy w zespole

Większość rekrutacji, szczególnie te związane z zatrudnieniem większej liczby osób i spotkaniami z dużymi grupami kandydatów, wymaga stałych konsultacji zespołu HR i narzędzi grupujących zdobyte informacje, dane i oceny kandydatów. Sama komunikacja mailowa czy telefoniczna bez dodatkowych narzędzi generuje w ich wypadku chaos komunikacyjny.

W tym wypadku również jako szybkie, tymczasowe rozwiązania mogą sprawdzić się rozwiązania w modelu freeware, działające na tzw. chmurze, czyli niewymagające dodatkowej instalacji na dysku i umożliwiające zazwyczaj wspólne edytowanie czy wymianę informacji. Należą do nich m.in. narzędzia z pakietu Google Docs (arkusze kalkulacyjne, prezentacje, formularze, dokumenty tekstowe), Slack, Trello, Asana czy Basecamp. W dłuższej perspektywie z punktu widzenia specyficznych potrzeb HR warto jednak rozważyć wdrożenie rozwiązań dedykowanych dla rekrutacji.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl

1476 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39