Geometria zawieszenia określa prawidłowe ustawienie wszystkich kół w samochodzie. Tylko naprawdę duże usterki da się tutaj zauważyć bez szczegółowego badania. Po czym zatem poznać, że dany pojazd powinien zostać sprawdzony przez odpowiedni serwis?
- Kłopoty z prawidłową geometrią są niestety naturalną konsekwencją poruszania się po drogach niskiej jakości. Głębokie dziury, wystające studzienki kanalizacyjne czy wysokie krawężniki - wszystko to sprawia, że elementy zawieszenia poddawane są nienaturalnemu oporowi, przez co ich układ może się rozregulować - wyjaśnia Łukasz Bazarewicz ze sklepu internetowego AlejaOpon.pl
Najczęściej występującym objawem źle ustawionej geometrii jest tzw. "ściąganie" samochodu, czyli sytuacja, kiedy próbujemy jechać prosto, a nasze auto mimowolnie zjeżdża w którąś ze stron. Zaalarmować nas powinna także nawet lekko skrzywiona kierownica w czasie poruszania się w linii prostej.
Rozregulowania powinniśmy się też spodziewać po wymianie na przykład końcówek drążków kierowniczych.
- Naprawa lub zmiana podzespołów układu zawieszenia obligatoryjnie wymaga sprawdzenia geometrii, bowiem każdy nowy element trzeba dopasować do pozostałych - dodaje przedstawiciel serwisu.
Prawidłowość geometrii powinno się zatem sprawdzać przynajmniej dwa razy w roku. Źle ustawiony kąt pochylenia koła może powodować szybsze, bądź nierównomierne (boczne) zużycie bieżnika. W skrajnych przypadkach opony po jednym sezonie użytkowania są do wyrzucenia.
lukasz.w@bialystokonline.pl