Jak pokazuje raport "Niedobór talentów" przygotowany przez ManpowerGroup nawet w 23 proc. firm brakuje pracowników z kompetencjami IT & analizy danych. Przedsiębiorcy musieli też zaakceptować też fakt, że sztuczna inteligencja należy już do codzienności. Dlatego coraz więcej pracodawców szuka osób, które potrafią ją wykorzystywać.
- W obliczu tych zmian, posiadanie wiedzy na temat AI staje się kluczowym atutem na rynku pracy. Pracodawcy poszukują osób, które potrafią wykorzystać elementy sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów, optymalizacji procesów w firmach. Kandydaci z umiejętnościami w obszarze AI są zdecydowanie bardziej konkurencyjni i mogą liczyć na atrakcyjne oferty zatrudnienia. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do branż takich jak finanse, logistyka czy przemysł jest jednym z czynników, które generują niedobór talentów w tych sektorach - podkreśla Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy i manager zatrudnienia stałego w Manpower.
Nowoczesne technologie mają ogromny wpływ na zmiany, które zachodzą na wielu stanowiskach. Pracownicy muszą wykazywać się nowymi umiejętnościami, innymi niż jeszcze kilka, czy kilkanaście lat temu. Dlatego przedsiębiorcy kompletując kadrę zwracają uwagę na kreatywność, elastyczność i umiejetność przystosowywania się do zmian.
Wdrożenie Al w firmach nie jest prostym zadaniem
Przedsiębiorcy, którzy zostali przebadani przez ManpowerGroup musieli wskazać, z jakimi największymi wyzwaniami przychodzi im się zmierzyć, jeśli chodzi o stanowiska, które wymagają od podwładnych posiadania umiejętności, jeśli chodzi o wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Okazało się, że najbardziej skomplikowane jest dla nich tworzenie nowych stanowisk związanych ze sztuczną inteligencją. Ciężko im również znaleźć osoby, które dobrze znają ten obszar i znaleźć odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.
– W sytuacji wdrażania sztucznej inteligencji w firmie, rolą pracodawców jest częściowe przejęcie odpowiedzialności za upskilling oraz reskilling pracowników, by dostosować organizacje do nowych wymagań rynku. Jednak tworzenie skutecznych programów szkoleniowych nie jest łatwym zadaniem. Wymaga to precyzyjnej strategii wdrożenia AI, przetestowania tych rozwiązań, dopasowania programów szkoleniowych do potrzeb firm oraz zdefiniowania nowych ról. Dodatkowo, proces wdrożenia nowych technologii jest czasochłonny i kosztowny. Wymaga to od pracodawców dokładnej analizy, przemyślanych decyzji. Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy, stawiając przed pracodawcami i pracownikami nowe wyzwania. Jednak poprzez odpowiednie przygotowanie i dostosowanie się do zmian, można przekształcić te wyzwania w możliwości rozwoju i sukcesu na rynku – podsumowuje ekspertka Manpower.
24@bialystokonline.pl