Awangardowe dzieła i postawy z początku wieku pozostają inspiracją dla współczesnych twórców. Czasem młodzi artyści podkreślają związek z awangardzistami w postaci hommages (hołd), a czasem powtarzają już symboliczne gesty swoich mistrzów.
Upływający rok został ogłoszony "Rokiem Polskiej Awangardy". Skłoniło to Galerię Arsenał do refleksji nie tylko nad kształtem awangardy lat 20. czy neoawangardy lat 60. w Polsce, ale też do przemyśleń nad stanem badań tych zjawisk i ich obecnym znaczeniem.
- Szczególnie interesujące wydaje się pytanie, w jaki sposób współcześni artyści asymilują i przetwarzają doświadczenia awangard? Czy świadomie sięgają do jej narzędzi? Czy jest dla nich inspiracją? Czy miała wpływ na kształtowanie się języka ich wypowiedzi? Wystawa "Awangarda – Hommage" nie dostarczy nam wyczerpującej odpowiedzi. Nie sięgamy w niej po całe spektrum polskiej sztuki, a zaledwie po wycinek jednej kolekcji: Kolekcji II białostockiej Galerii Arsenał, ale już ten mały fragment potwierdza zasadność zadawanych pytań - mówi Monika Szewczyk, dyrektor Galerii Arsenał.
Prezentowane prace artystów neoawangardowych, takich jak: Ewa Partum, Natalia LL czy Zbigniew Warpechowski, ale również artystów młodszego pokolenia, którzy odnoszą się do twórców awangardowych (komentują ich prace, wchodzą z nimi w polemikę czy po prostu wyrażają wobec nich podziw poprzez formułę hommage’u) - uświadamiają wyjątkowe znaczenie, jakie dla kultury wizualnej ma awangarda.
Kolekcja II Galerii Arsenał powstała po 1990 roku. W latach 2005-2016 była tworzona wspólnie przez Galerię i Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w ramach programu "Znaki Czasu".
Wystawa w Bułgarii jest realizowana w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Otworzy ją 14 czerwca o godz. 18.00 Monika Szewczyk, dyrektor Galerii Arsenał w Białymstoku. Wystawa będzie czynna do 22 lipca. Będzie można ją oglądać nieodpłatnie w sofijskim Muzeum Sztuki Współczesnej.
24@bialystokonline.pl