Na początku roku można było zgłaszać kandydatów do Podlaskiej Marki. Spośród wszystkich zgłoszeń kapituła wybrała najlepsze (po 3 do każdej kategorii). W tym roku wprowadzono też trochę zmian, by urozmaicić i rozwinąć organizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego konkurs.
- To 18. edycja Podlaskiej Marki. Chcieliśmy w tym roku zrobić to w troszeczkę inny sposób, ale kontynuując bardzo dobre tradycje – mówi wicemarszałek województwa Marek Olbryś. - Jak zwykle finał odbędzie się w Operze i Filharmonii.
- Bardzo się cieszymy, że tegoroczna edycja konkursu wystartowała i ma się jak najlepiej. Od 3 stycznia do 7 lutego zbieraliśmy zgłoszenia do Podlaskiej Marki. Następnym etapem było potwierdzanie tych zgłoszeń do 1 marca. Efektem jest to, że mamy 145 kandydatur zgłoszonych do konkursu, które walczą o tytuł laureata. W tym roku wprowadzona została nowa kategoria tzw. "Marka bez barier", która cieszyła się sporym powodzeniem. Muszę przyznać, że jestem zachwycona kreatywnością mieszkańców województwa podlaskiego, ponieważ najwięcej zgłoszeń mamy w kategorii "Produkt użytkowy", co świadczy właśnie o dużej inwencji naszych przedsiębiorców – dodaje Magdalena Łyżnicka-Sanczenko – dyrektor departamentu współpracy z zagranicą i promocji Urzędu Marszałkowskiego.
Nominowani do Podlaskiej Marki w tym roku to:
W KATEGORII BIZNES:
- Pronar za Centrum Wystawowe Pronar w Siemiatyczach
- Letniskowo.pl: Producent domów mobilnych
- Kontri: Producent bielizny
W KATEGORII INWESTYCJA:
- Miasto Łomża za Halę Kultury w Łomży
- Miasto Suwałki za autobusy CNG w Mieście Suwałki
- Urząd Miejski w Dąbrowie Białostockiej za bibliotekę w Różanymstoku
W KATEGORII KULTURA:
- Alicja Sienkiewicz-Dawidowska za Pożegnanie lata w Rudzie
- Stowarzyszenie Artystyczne "Skowronki" Ludowy Zespół Pieśni i Tańca z Brańska
- Mucha na Dziko za film "Czarna Dama"
W KATEGORII ODKRYCIE:
- Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej za badania nad wykorzystaniem okrzemków do tworzenia materiałów konstrukcyjnych
- Uniwersytet w Białymstoku za badanie i rozwój zimnego ultraszybkiego zapisu informacji
- Politechnika Białostocka za program rehabilitacji oraz urządzenia do ćwiczeń rotacyjnych
W KATEGORII PRODUKT SPOŻYWCZY:
- Tatarska Jurta za mantry Tatarskie
- Selmar za Cydr Podlaski Klasyczny
- Pracownia Tortów Cukrowe Fantazje za Marcinek Hajnowski
W KATEGORII PRODUKT UŻYTKOWY:
- Megdal za pierwsza polską endoprotezę całkowitą stawu biodrowego
- MINKO manufaktura mebli za kolekcję mebli LINE
- 4 Szpaki za superkrem odżywczy
W KATEGORII PROJEKT 4.0.
- Wydział Inżynierii Zarządzania PB, PFRR za TIBS - międzynarodowy system wspierający internacjonalizację MŚP
- TOBO za markę meblarską "TOBO"
- Politechnika Białostocka i Klaster Obróbki Metali za Laboratorium Smart Education 4.0
W KATEGORII SPOŁECZEŃSTWO:
- Miasto Białystok za działalność Muzeum Pamięci Sybiru
- Stowarzyszenie Pozytywka
- Dom Kultury i Urząd Miejski w Łapach za dożynki z produktem lokalnym gminy Łapy
W KATEGORII WYDARZENIE:
- Wydział Architektury Politechniki Białostockiej za East Design Days
- Forum Fotografii i Multimediów za Międzynarodowy Festiwal Fotografii Białystok INTERPHOTO 2021
- Narwiański Park Narodowy za Biesiadę Miodową w Kurowie
W KATEGORII MARKA BEZ BARIER:
- Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna za Podlaskie dostępne. Turystyka osób z niepełnosprawnościami
- dr Maciej Oksztulski – pierwszy w Polsce niemówiący autysta, który obronił rozprawę doktorską z dyscypliny nauki prawne
- Podlaskie Stowarzyszenie Sportowe Osób Niepełnosprawnych "Start"
- Tak przedstawia się złota grupa nominowanych i chciałabym powiedzieć, że już dzisiaj, o godz. 12.00 ruszyło głosowanie na Podlaską Markę Konsumenta. Wszyscy, nie tylko z województwa podlaskiego, mogą oddawać głosy na swojego faworyta. Zapraszamy na stronę podlaskamarka.pl, gdzie można wysyłać SMS-y na swoich faworytów. Głosowanie potrwa 7 dni, do 12 kwietnia do godz. 24.00 – informuje Magdalena Łyżnicka-Sanczenko. – W trakcie plebiscytu konsumenta na naszym Facebooku "Podlaskie zasilane naturą" będą organizowane atrakcyjne konkursy z nagrodami - dodaje.
W tym roku zmianie uległ Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki. Dotychczas otrzymywała go wybrana branża, teraz wybierana będzie firma.
Podlaska Marka ma też teraz nowy znak, którym posługują się już laureaci poprzedniej edycji.
Wyniki poprzedniej edycji
Laureatami ubiegłorocznej, 17. edycji Podlaskiej Marki byli:
- Lokalni Naturalni;
- Miody Pitne z Augustowskiej Miodosytni;
- Teatr Wierszalin - Objazd mickiewiczowski – wzorem Reduty;
- Ośrodek Szkolenia Lotniczego Pronar;
- PKO Białystok Półmaraton;
- Grupa ratownicza Nadzieja;
- Grupa technologiczna TenderHut;
- Miejskie Centrum Przesiadkowo-Komunikacujne w Łomży;
- Centrum Badawczo-Rozwojowe – Wspólne przedsięwzięcie firm z województwa podlaskiego w ramach Przemysłu 4.0.
Tytuł Podlaska Marka Konsumentów w tym roku przypadł Białostockiemu Klubowi Kibiców Niepełnosprawnych BKKN.
justyna.f@bialystokonline.pl