Od czwartku (17.01), aby złożyć wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego możemy wybrać się do dowolnego, najdogodniejszego dla nas punktu paszportowego na terenie kraju, na przykład w miejscowości, w której aktualnie przebywamy. W tym samym punkcie odbierzemy także gotowy dokument.
Do tej pory paszporty wydawane były przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o paszport, a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały.
Nowością jest też możliwość ubiegania się o paszport tymczasowy przez osobę, która potrzebuje dokument w nagłych przypadkach, związanych z prowadzoną działalnością zawodową (na przykład w związku z nieplanowaną wcześniej podróżą służbową). Wcześniej o wydanie paszportu tymczasowego mogły ubiegać się m.in. osoby przebywające za granicą (na czas oczekiwania na doręczenie paszportu sporządzonego w kraju) oraz osoby, które utraciły dokument podczas podróży i potrzebują paszportu tymczasowego na powrót do miejsca stałego pobytu. Paszporty tymczasowe są także wydawane w nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny. Przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.
Aby otrzymać paszport należy w wydziale paszportowym urzędu wojewódzkiego złożyć wypełniony wniosek o wydanie dokumentu, jedną kolorową fotografię spełniającą wymogi biometrii, a także dowód uiszczenia opłaty paszportowej (140 zł) lub przedstawić do wglądu dokument uprawniający do ulgi lub zwolnienia z opłaty.
Wniosek o wydanie paszportu składa się osobiście, z wyjątkiem wydania paszportu osobie małoletniej – wówczas składają go rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie. Gotowy paszport odbiera się osobiście tam, gdzie został złożony wniosek. Przy odbiorze dokumentu przedstawia się także dotychczas posiadany paszport, w celu jego anulowania.
W Białymstoku wydawaniem paszportów zajmuje się Oddział Paszportów Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Bema 4.
ewelina.s@bialystokonline.pl