Budową ekspresówki Kuźnica - Sokółka było zainteresowanych 7 firm i konsorcjów. Najniższej zapłaty za jej realizację oczekiwało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia - 448,95 mln zł. Cena była o 80 mln niższa niż kolejna oferta, stąd pojawiła się wątpliwość, czy dobrze ją oszacowano.
- Wykonawcy, na pisemne wezwanie ze strony GDDKiA, nie udzielili w wyznaczonym terminie wyjaśnień, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia - informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dlatego zdecydowano się zawrzeć umowę z drugim pod względem ceny oferentem - firmą PORR, która zaproponowała cenę 526,22 mln zł. Jeśli do 4 lutego nie pojawią się odwołania innych firm, z tą będzie można zawrzeć umowę.
Cała inwestycja ma być zrealizowana w systemie projektuj i buduj, oznacza to, że najpierw wykonawca będzie musiał przygotować dokumentację projektową. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i - co za tym idzie - rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2022 r., a zakończenie robót budowlanych na I kwartał 2025 r.
Kuźnica - Sokółka to pierwszy odcinek S19 (kilometraż tej drogi liczony jest od granicy z Białorusią w Kuźnicy). Od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica będzie wykonane 5,25 km dwujezdniowej drogi krajowej klasy ruchu głównego przyspieszonego. Natomiast od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ będzie poprowadzona droga ekspresowa. Liczy ona 10,55 km. Od północy ominie miasto, dzięki czemu z Kuźnicy zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.
W 2020 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na realizację 10 odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Na 3 z nich: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski już podpisano umowy z wykonawcami. Wszystkie realizowane są w systemie projektuj i buduj, a więc teraz wykonawcy przygotowują projekty.
ewelina.s@bialystokonline.pl