Lepiej późno...
Miesiąc później niż planowano, ale udało się otworzyć obwodnicę Suwałk. Jest to 13-kilometrowa trasa w ciągu drogi S61, tzw. Via Baltiki. Ma połączyć istniejącą obwodnicę Augustowa (na węźle Suwałki Południe, dawniej Lotnisko) z drogą krajową nr 8 Suwałki – Budzisko. Inwestycja kończy się na węźle "Suwałki Północ", który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61. Obecnie podłączenie powstałej "eski" do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła "Suwałki Północ") będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.
Obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Droga omija miasto od zachodu i północy.
Poza główną trasą powstała także sieć dróg dojazdowych (18,5 km), ciągów pieszo-rowerowych, a także przepusty i urządzenia ochrony środowiska. Przebudowano również 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy. Wartość kontraktu budowlanego to 299,45 mln zł, natomiast wartość całej inwestycji, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót, to 391 mln zł.
Inwestycja została jednak dofinansowana z UE w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Na realizację wszystkich odcinków - od obwodnicy Szczuczyna do granicy Polski z Litwą w Budziskach - Komisja Europejska przeznaczyła ponad 406 mln euro.
Część ważnej trasy
Via Baltica pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi
a Polską i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Zbudowane zostały już fragmenty o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km. Pozostałe fragmenty S61, z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna, są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl