Oddana do użytku droga jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi.
Obwodnica Augustowa będzie stanowić fragment drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnicę Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie obwodnica Suwałk, na która przetarg GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku.
Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie - koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To wreszcie istotna poprawa bezpieczeństwa – dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów.
Obwodnica ma ponad 34 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km. Została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami Natura 2000.
W ramach inwestycji wybudowano pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo; 40 obiektów mostowych, w tym 8 mostów nad rzekami, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt; przepusty; około 80 km dróg wewnętrznych oraz ekrany akustyczne.
Most przez Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
W kulminacyjnym okresie robót ziemnych, na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń. Na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego.
Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Prace zakończyły się zgodnie z terminem. Inwestycja kosztowała 659 mln zł brutto, w tym dofinansowanie z Unię Europejską wyniosło 470 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl