W Mokrej Wsi, nad linią kolejową Warszawa – Białystok powstaje nowy wiadukt. Obiekt o długości ponad 100 m zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636. Będzie miał trzy przęsła, którego najdłuższe sięgnie ponad 46 m.
By nie zakłócać podróży, wykonawca wiaduktu pracuje głównie w nocny. Obecnie, za pomocą specjalnego dźwigu, układane są kolejne elementy dźwigarów. Montaż stalowych elementów zaplanowano do końca kwietnia. Wykonane zostały już przyczółki i podpory przęseł.
Oprócz samego obiektu powstają też dojazdy do wiaduktu. Projekt zakłada przebudowę ponad 700 m drogi wojewódzkiej nr 636, a także trakt pieszo-rowerowy, chodniki, zatoki autobusowe oraz zjazdy na posesje. Zakończenie prac przewidziano w IV kwartał 2022 r.
To nie jedyne prace, które usprawnią przejazd na trasie Białystok - Warszawa. W Zielonce będzie dwujezdniowy tunel drogowy pod linią kolejową i powstanie wiadukt drogowy nad ul. Kolejową. W Tłuszczu wykonawca kontynuuje prace przy budowie wiaduktu oraz szykuje teren pod drogi dojazdowe. Obiekt zastąpi przejazd w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 (łączącej m.in. Warszawę z Tłuszczem). Prace zaplanowano do końca 2022 r. W Kobyłce rozpoczęły się przygotowania do budowy wiaduktu drogowego niedaleko przystanku Kobyłka Ossów, który zastąpi skrzyżowanie w poziomie szyn. Będzie to sprawny, bezpieczny przejazd i przejście nad torami. Zakończenie inwestycji jest planowane na 2023 r.
- W sumie na odcinku Sadowne – Czyżew zaplanowana jest budowa 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Poza wiaduktem, w Kobyłce PLK planują także inwestycję w rejonie ul. Orszagha, która zostanie przedłużona i poprowadzona pod ul. Graniczną, linią kolejową Warszawa – Białystok i ul. Warszawską. Do ruchu oddano już dwa wiadukty w Łochowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie, planowana jest także budowa przejścia w pobliżu przystanku kolejowego w Toporze - podlicza Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej "Łącząc Europę". Wartość tych inwestycji to 286,8 mln zł netto.
ewelina.s@bialystokonline.pl