Budowę linii Rail Baltica pozytywnie zmienia warunki komunikacji w Podlaskiem. Tym razem do grona zrealizowanych projektów dołączył kolejny - tunel pod torami linii kolejowej Warszawa Białystok - który znajduje się w Baciutach w gminie Turośń Kościelna.
- Przed rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego w Baciutach przez lata musieli zatrzymywać się kierowcy – zamykały się często ze względu na pasażerski i towarowy ruch pociągów między Warszawą i Białymstokiem. To już przeszłość – teraz mieszkańcy mogą wygodnie przemieszczać się pod linią kolejową. Zbudowaliśmy tunel o długości ponad 62 metrów, zapewniający jezdnię po jednym pasie ruchu w obu kierunkach, a podróżni niezmotoryzowani mają do dyspozycji wyasfaltowany ciąg pieszo-rowerowy. Przeprawa pod torami jest oświetlona, zainstalowano także wydajny system odwadniający - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Budowa tunelu to część większej całości, która znacząco zmienia warunki komunikacji w Baciutach i gminie Turośń Kościelna – powstał funkcjonalny węzeł, łączący kilka środków transportu.
Zbudowano prawie 2 km dodatkowych dróg umożliwiających dojazd do stacji autem i rowerem. Przesiadki na kolej ułatwia zaś parking na 25 miejsc (w tym 2 dla osób o ograniczonej mobilności), na potrzeby komunikacji zbiorowej są też dwie zatoki autobusowe.
– Cieszę się, że otwieramy inwestycję w ramach projektu przebudowy linii kolejowej Czyżew - Białystok. Wpłynie ona na bezkolizyjność skrzyżowania drogi wojewódzkiej, powiatowej i kolejowej, dzięki temu będziemy mogli bezpieczniej i szybciej podróżować – mówił podczas otwarcia tunelu wicemarszałek Marek Malinowski.
Przystanek Baciuty zmienił się w stację
Dzięki inwestycji poprawił się standard podróży koleją – powstały dwa wygodne, dwukrawędziowe perony o długości 200 metrów, do których z tunelu prowadzą schody i pochylnie, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Dobudowano też dwa tory główne dodatkowe, o długości blisko 900 metrów. Dzięki temu wygodniej podróżuje się mieszkańcom Baciut, a inwestycja pozytywnie wpływa także na warunki prowadzenia ruchu pociągów na trasie między Białymstokiem i Łapami.
- Wcześniej na tym prawie dwudziestokilometrowym odcinku możliwości były znacznie ograniczone, ze względu na brak mijanki. Zbudowaliśmy nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które kilkukrotnie zwiększyły przepustowość. Pozwala to na sprawną organizację ruchu pociągów dalekobieżnych, regionalnych i wolniejszych składów towarowych - dodaje Tomasz Łotowski.
Całościowy koszt budowy stacji Baciuty oraz tunelu to 95 milionów złotych.
Odcinek Czyżew – Białystok na finiszu
Z puli 25 bezkolizyjnych skrzyżowań przeznaczonych dla ruchu samochodów gotowych jest 24, po zakończeniu prac zostanie jeszcze otwarty tunel w Łapach. Wiadukty zastępują dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed rogatkami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie kursowania pociągów, które po zakończeniu robót na linii będą jeździć z prędkością do 160 km/h, a po zabudowie systemu ERTMS – 200 km/h. Skorzystają także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie.
Postępują roboty na stacjach w Białymstoku i Łapach. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 miliarda złotych, ich zakończenie zaplanowano na ten rok.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę".
ewa.reducha@bialystokonline.pl