Na tej ekspresówce powstanie jeden z największych mostów w Podlaskiem. Kto go zbuduje?

2020.07.21 11:50
Najtańsza oferta to 397 mln zł, a najdroższa - 711 mln zł. Tyle ma kosztować niespełna 13-kilometrowy odcinek ekspresówki w województwie podlaskim.
Na tej ekspresówce powstanie jeden z największych mostów w Podlaskiem. Kto go zbuduje?
Fot: GDDKiA
Zdjęcie ilustracyjne

Różnica ponad 300 mln zł(!)

W białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Białystok Południe – Ploski nad Narwią (kierunek Lublin). Wpłynęło ich 9.

W swoim komunikacie z sesji otwarcia ofert GDDKiA podała, że najtańszą złożyła firma Mota Engil. To przedsiębiorstwo założone w Portugalii, a działające głównie w Afryce i Ameryce Południowej, ale też w Europie. Opiewa ona na 396,9 mln zł. Druga pod względem ceny propozycja należy do specjalizującej się w konstrukcjach mostowych polskiej firmy Intercor – 432,1 mln zł. Najdrożej, bo na 711,4 mln zł wyceniła kontrakt Polaqua, przekraczając przy tym kosztorys zamawiającego, który wynosi 593,8 mln zł.

Koszt kilometra drogi ekspresowej w tym przetargu (wg najtańszych ofert) wynosi około 32-34 mln zł. Jest to cena porównywalna z cenami w przetargach na odcinki Południowej obwodnicy Białegostoku oscylującymi wokół 33 mln zł.

Najważniejszy element - 150-metrowy most

Blisko 13-kilometrowy odcinek Białystok Południe – Ploski nad Narwią zaplanowano jako dwujezdniowy - po dwa pasy ruchu w każdą stronę i z rezerwą na trzeci pas.

Na tym fragmencie powstanie węzeł Zabłudów zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 150-metrowego mostu nad doliną Narwi i 8 przejść dla zwierząt. Tak jak na wszystkich odcinkach, rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca.

Wszystkie przetargi jeszcze w wakacje

Umowa z wykonawcą ma być podpisana jesienią. Potem będzie czas na wykonanie projektu. Wg harmonogramu prac, w drugim kwartale 2022 r. powinna być wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), po czym ruszą pracę. Droga powinna być gotowa w 2024 r.

W GDDKiA weryfikacji są oferty już na trzy fragmenty S19 wokół Białegostoku o łącznej długości 47,5 km ekspresówki i 13,68 km drogi ruchu przyspieszonego. Oprócz tego Białystok Południe – Ploski to dwa fragmenty Południowej obwodnicy Białegostoku.

GDDKiA pozostały jeszcze do ogłoszenia przetargi na podlaskie odcinki "dziewiętnastki": Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, Leszczka – Chlebczyn oraz Kuźnica - Sokółka. Wszystkie mają być ogłoszone jeszcze w wakacje.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1896 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39