Najczęściej psują się nam buty, odzież, sprzęt RTV i AGD. Niezadowoleni jesteśmy także z usług telekomunikacyjnych i finansowych. Czego jeszcze dotyczyły zeszłoroczne skargi? Problemy z reklamacją produktów najczęściej występowały w sytuacji, w której są one wadliowe czyli niezgodne z umową. Wzrosła liczba problemów z zakupami przez internet oraz poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek np. do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach.
Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do Internetu, zawyżone rachunki - to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. Rzecznicy udzielali też porad związanych z usługami budowlanymi, turystycznymi i finansowymi.
Rzecznicy konsumentów bardzo często występowali do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.
Co robić, by dochodzić swoich praw? W przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów działania podejmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Natomiast, w przypadku problemów indywidualnych możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 007 707. Spór można również rozwiązać polubownie przez działające przy Inspekcji Handlowej Sądy Polubowne.